طراحی اپلیکیشن پردانلود و کاربردی که نصب فعالی را برای صاحبان اپ در اپ استور ها به ارمغان آورد و زمینه ساز درآمد اینترنتی میلیونی باشد،  آروزی خیلی ها است. اما چرا در میان هزاران اپی که در مارکت های ۱۰ گانه امروز ایران (از  کافه بازار  تا اناردونی) موجود و قابل دانلود است، تنها ۱ درصد اپ ها، بیش از ۱ میلیون نصب فعال  را تجربه کرده است؟ علت ظهور و سقوط سریع اپ ها در بازار چیست؟ چه عوامل سبب استقبال میلیونی به اپ ها در موضوعات خاص می شود؟ چه موضوعاتی از نام گذاری اپلیکیشن تا توسعه اپ ، باید مد نظر سرمایه گذاران باشد؟

این گفتار، شما را با چکیده تجربیات حرفه ای‌ها در طراحی و سرمایه گذاری اپلیکیشن در بازار ایران آشنا می کند. گفتاری که صرفا یک مقدمه برای عاشقان دنیای اپ و مارکت های دانلود نرم افزارهای مربوط به گوشی هوشمند بوده تا مطالبی جالب و کم تر شنیده شده را بدانند و بخوانند و در نظر  داشته باشند که نقشه راه خوبی برای تازه واردان این عرصه است.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و طراحی اپلیکیشن شدید، به شما تبریک میگوییم. حضور شما را به جمع میلیونرهای آینده ایران عصر ۱۴۰۰ تبریک می  گوییم. شرکت ما، آماده ارائه پیشنهادهای جذاب برای سرمایه گذاری در اکوسیستم نوظهور طراحی اپ است.

با ما همراه باشید.

۲۰ نکته مهم در طراحی اپلیکیشن های کاربردی پردانلود با ۱۰ مثال

که عشق آسان نمود اولی، ولی .. . .

افتاد مشکل ها! آری! طراحی اپ شما چند صد هزار تومان یا نهایت چند میلیون تومان خرج بر می دارد و تمام! اما به  قول غربی ها: so what؟ بعدش چی؟ قراره چه اتفاقی بیفته؟ گذاشتن اپ اندروید یا ios‌ شما در معروف ترین اپ استورهای ایران و جهان در محبوب ترین دسته بندی ها، چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟ آیا انتظار دارید که اپی پر کاربرد و محبوب در یک دسته بندی معروف در فلان مارکت، ظرف مدت کوتاهی، دانلود های شگفت انگیز را تجربه کند؟ آیا گمان می کنید که رقبا، بیکار نشسته اند و تماشاچی موفقیت شما خواهند بود؟

بخشی  از کار، طراحی اپلیکیشن با رابط کاربری زیبا (UI: USER INTERFACE) و مبتنی بر نیازسنجی درست مخاطب با امکان سنجی (feasibility study) اثربخش  است. اما این، صرفا شرط لازم در طراحی اپلیکیشن است و شرط کافی  محسوب نمی شود. شرط  کافی چیست؟ ما نمی دانیم! هیچ کس نمی داند. غول های طراحی اپلیکیشن ها نمی دانند که شرط کافی برای محبوب شدن و پر دانلود شدن یک اپلیکیشن چیست! پس کی می داند؟ پاسخ این است: بازار می داند!

بازار اپ مثل بازار سهام در بورس، موجودی زنده و هوشمند و حسابگر است. می‌داند چه زمانی ورود کند (نصب کند) و چه زمانی خروح (غیر فعال) کند. مهم نیست شما وارد سهم  شدید، یا اپ طراحی کردید یا استارت آپ زدید. بازار میفهمد چه زمانی ورود کند و چه زمانی خروج کند. منظور ما از بازار، کاربران هستند. کاربرانی که با آماج حملات اپ های داخلی و بین المللی روبرو هستند و حق انتخاب بسیاری دارند. یک کاربر روی گوشی هوشمندش ، ۱۰۰ اپلیکیشن نصب نمی  کند. سعی می کند بهترین ها، پر کاربرد ترین ها، معروف ترین ها، محبوب ترین ها را نصب کند و از خدماتش بهره مند شود.

چگونه  نیاز مخاطبان را در طراحی اپ تشخیص بدهیم؟

(به UI-UX اهمیت دهید)

هیچ کس گوشی هوشمند خود را صرف نصب دراز مدت یک اپ بی استفاده و کم کاربرد نمی  کند. پس شرط اول قدم آن است  که نیاز مخاطبان را خوب تشخیص بدهید تا پس از n روز، با دکمه  delete  یا remove اپ خود روی اسمارت فون ملت، مواجه نشوید!

چگونه  نیاز مخاطبان را در طراحی اپ تشخیص بدهیم؟

اولین گام در استارت آپ های دیجیتالی و کارآفرینی دیجیتالی و کسب و کارهای  اینترنتی، شناخت نیاز مخاطبان است. باید به این سوال پاسخ بدهید: اپ شما، چه دردی از جامعه را دوا می کند؟

برای پاسخ به این سوال، اول باید «درد» ها را بدانید و «درد» شناس خوبی باشید. شناخت درد، خودش نصف حل مساله است. تا طبیب، دردشناش خوبی نباشد،‌ درمان گر  خوبی هم نخواهد بود! کاسب خوب، درد شناس خوبی است. کالایی می آورد که دردی را دوا کند و بیمار (مشتری) را در بلند مدت، شیفته کاسبی خود (کالا یا خدمات) کند.

پروفایل سازی کاربران در اپ شما، راهی برای حضور فعال  آن ها خواهد بود

(پروفایل سازی کاربران در اپ شما، راهی برای حضور فعال  آن ها خواهد بود)

درد امروز مردم ایران چیست که با اپ شما، تا حدی درمان می پذیرد؟

برای شناخت نیاز مخاطبان در بازار اپ امروز ایران، باید ببینیم  که مردم  ، به خصوص نسل نوجوان و جوان و میانسال که اکثریت جامعه ایران را تشکیل می دهند (نه ۱۲ میلیون جامعه بیسواد ایران)، با چه نیازهای بالقوه و بالفعلی روبرو هستند که دنیای اپ ها، می تواند بخشی از مشکلاتشان را رفع کند؟

نیازسنجی، نیاز به مطالعات بازار (market study) دارد. نیاز به  بازاریابی و مشاوره با خبرگان و نخبگان دارد. برای همین است که مقوله طراحی اپلیکیشن، نیاز به برنامه تجاری (business plan) دارد تا صفر تا ۱۰۰ کار مشخص شود. تشخیص درست نیاز مخاطبان/کاربران/مشتریان، بخشی از موفقیت است. نیاز مخاطبان چیست؟

۸ مثال خوب برای طراحان اپلیکیشن خوب

به  چند موضوع توجه کنید تا ببینید دردها چیست و چگونه طراحی اپلیکیشن کاربردی، می تواند بخشی از درد های ده ها میلیون کاربر اینترنت در ایران را رفع کرده و به  نیاز های آن ها در حوزه سایبر، پاسخ دهد:

  • ایران با لشکری از مجردهای زیر ۴۰ سال روبرو است که بزودی به سن تجرد قطعی می رسند. (اپی محبوب مجردها بزنید.  حتما جذاب  است. دنیایی از موضوعات جذاب در  دسترس  شما است)
  • ۱۲ میلیون دانش آموز داریم از کلاس اولی تا کلاس دوازدهمی! (هنوز هیچ اپ به درد بخوری برای دانش آموزان نداریم که به والدین و دانش اموزان و مدیران مدرسه و معلمان، اطلاعات به روز یکپارچه بدهد!)
  • ۴ میلیون دانشجو از کاردانی تا فوق دکترا داریم در صدها مرکز آموزشی در ۳۱ ا ستان کشور. هنوز اپی نداریم که بشود فلان جزوه، فلان کتاب، فلان مساله، فلان پایان نامه، فلان مشاوره از مهندسی تا پزشکی را دریافت و به اشتراک گذاشت و با هم دانشگاهی ها و یا هم رشته ای ها در ارتباط بود (اپلیکیشن جامع دانشجویی ایرانم آرزوست !)
  • ۱۸۰ هزار پزشک و دندان پزشک داریم در ده ها تخصص در ۳۱ استان کشور. این متخصصان علاقمند هستند تا در محیطی تخصصی و حرفه ای با هم  صنف های خود در تعامل باشند و بچه مدرسه ای ها و بانوان خانه دار و افراد غیر حرفه ای، در جامعه مجازی آن ها حضور  نداشته باشند. (اپی با همکاری سازمان های صنفی پزشکان برای فراهم کردن چنین بستر تخصصی، حتما جذاب و سودآور خواهد بود)
  • ۱۱ میلیون ایرانی کد بورس دارند. شاخص کل، از فروردین ۹۸ تا همین امروزی که مشغول خواندن این گفتار هستید، هر ماه رکورد شکنی تاریخی کرده است. به کلمه «هر ماه» توجه کنید! ۱۰ سال دیگر، نیمی از ایرانی ها احتمالا در بورس هستند. اپ به درد بخور برای ارائه اطلاعات به این حجم عظیمی از سرمایه دار قدیمی و جدید و تازه وارد که بین آن ها بچه مدرسه ای تا پیرمرد ۸۰ ساله هست، نداریم. اپلیکیشن شما،‌ باید یک اپلیکیشن کاربردی و محبوب بورس بازها باشد. طراحی آن، خیلی سخت نیست. ملت، تشنه تحلیل های فاندمنتال  و تکنیکال و سیگنال های طوفانی هستند. سازمان بورس هم حمایت می کند. پس این هم «درد» دیگر!
  • صدها هزار شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص و سهامی عام و انواع موسسه و شرکت تضامنی و صرافی و تعاونی در ۳۱ استان کشور داریم که برای تغییرات، مسائل بیمه و دستمزد و مالیات و مدیریت منابع انسانی تا پرداخت حقوق و توسعه برند و خیلی چیزهای دیگر، نیاز به مشاوره عمومی تا تخصصی  دارند. هنوز «خوشبختانه» اپلیکیشن جامعی برای ارائه چنین  خدماتی به شخصیت های حقوقی سراسر  کشور نداریم. این هم «درد» شناسی  دیگر. طراحی اپلیکیشن برای ارائه خدمات به روز حقوقی و صنفی به صدها هزار شرکت در سراسر ایران.
  • یکی از مهم ترین موضوعات کاربردی در طراحی اپلیکیشن در ایران امروز، اپلیکیشن های مشاوره است. مشاوره تخصصی  و حرفه ای. سالانه ده ها هزار ایرانی به  خاطر  تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت به  اقیانوسیه و کانادا و . . .  از ایران می روند. هنوز اپی مناسب برای ارائه خدمات حتی مجانی به این متقاضیان زندگی و تحصیل در آن سوی مرزها نداریم. اپ متفرقه بورس و تحصیل و مهاجرت زیاد است. اما یا ناقص یا غیر فعال یا غیر  حرفه ای است. پس، یک موضوع خوب، طراحی اپلیکیشن برای ارائه اطلاعات و مشاوره آنلاین به  متقاضیان تحصیل مجانی در خارج از کشور یا مهاجرت است.
  • طراحی اپلیکیشن بازی اگر چه هزینه بر و وقت گیر است، اما درامد خوبی دارد. چرا که بخشی از سبک زندگی دیجیتالی ایرانیان را صرف اپلیکیشن های بازی و سرگرمی می شود. به خصوص در مترو و صف اتوبوس و قطار و . . .  پس، یک اپلیکیشن بازی خوب، یک رسانه خیلی  خوب برای شما و کسب درامد در بلند مدت است. اگر این اپ، مرحله ای با گرافیک عالی و خلاق باشد، شرکت های تبلیغاتی را روانه شما می کند! شک نکنید! «آمیرزا»، مشتی نمونه خروار است . . .

(۱۲ اپلیکیشن مذهبی محبوب در  اپ استورهای ایران برای کسب  ایده)

  • یک موضوع جذاب! طراحی اپیلیکیشن مذهبی! اشتباه نکنید! اپلیکیشن اذان گو یا اپ آیت الکرسی یا اپ مفاتیج الجنان یا اپلیکیشن نهج البلاغه یا قرآن به ده ها زبان (با صوت و تفسیر)، مثل اپ فلان بازی یا فلان سایت یا فلان گروه نیست که پس از مدتی، با دکمه remove مواجه شود! کاربری که به دنبال این گونه محتوای مذهبی است، همیشه نیاز دارد به خصوص در ایام خاص. پس، حضور شما در اکوسیستم طراحی اپلیکیشن مذهبی، می تواند شما را مطمئن کند که با کاربرانی مشتاق به نصب اپ در بلند مدت، روبرو هستید. اپ هایی در بازار مذهبی داریم که بیش از ۱ میلیون نصب فعال دارند. کلی هم خدمات جانبی در اختیار کاربران این اپ ها قرار می دهند. خرید شارژ و مشاوره و . . .  پس این بازار بکر با رقیب کم را از دست ندهیم!

اپ  تریپ ادوایزر بیش  از ۱۵۰  میلیون نصب فعال در گوگل پلی را ثبت کرده است.

( اپ تریپ ادوایزر بیش  از ۱۵۰  میلیون نصب فعال در گوگل پلی را ثبت کرده است. هجدهمین اپلیکیشن پر دانلود در دسته سفر در اپل استور است. ایده های عالی از این اپلیکیشن ، محبوب مشتاقان طراحی اپ گردشگری است)

آن چه طراحان اپ باید بدانند

(بیش از ۱۰ میلیون نصب فعال برای اپ طراحی لباس fashion studio. راهکاری های جذاب طراحی مد برای عاشقان چی بپوشم امشب! نمونه ایرانی آن را بسازید)

آن چه طراحان اپلیکیشن باید بدانند

در طراحی اپ، به موضوعات ۲۰  گانه زیر توجه کنید. سپس، به دنبال طراح اپ برای کد نویسی و گرافیست برای طراحی محیط و مارکت برای معرفی و دانلود اپ باشید.

  • ایده شما، بخشی از موفقیت شما است. ایده خوب برای طراحی اپ در نظر داشته باشید.
  • خلاقیت و نوآوری، مهم ترین پارامتر در ارائه اپ پر کاربرد و محبوب است. خلاقانه خدمات را ارائه دهید.
  • اسم اپ شما، باید جذاب باشد. اپلیکیشن فرشیوه! برای متخصصان فرهنگستان زبان فارسی هم معنی درستی ندارد چه برسد برای جامعه اپ باز های ایران که اکثرا زیر ۴۰ سال سن دارند! اسم اپلیکیشن ، بایستی متناسب با موضوع فعالیت اپلیکیشن باشد. tripadvisor‌ را نگاه کنید. به  راحتی می گوید که مشاور سفر هستم! یا اپ محبوب: WAZE. شما را به یاد WAYS‌می اندازه. راه، شما را به یاد چی می اندازد؟ مسیر یابی!
  • طراحی لوگو اپ را جدی بگیرید. جایی است که نظر  مخاطب را باید برای کلیک بر روی آن و ورود به اپ شما، جلب کند.
  • هر اپی راه اندازی می کنید، بایستی برنامه زمان بندی دقیق برای به روز رسانی و تغیرات داشته باشید. کاربر باید حس کند که برنامه، مرتب تحت باگ گیری و رفع مشکلات فنی است.
  • اپ شما باید روی دستگاه های مختلف، به بهترین شیوه اجرا شود. این نکته مهم است.
  • تولید محتوا در طراحی اپ (به غیر بازی یا اپ های تراکنش مالی)، تا حدی برگ برنده است. از پزشکی تا تغذیه، از بورس تا مشاوره تحصیل مجانی در خارج از کشور. از رزرواسیون هتل تا موضوعات زناشویی و حسابداری! همه  چیز، به محتوای خوب مرتبط است. اپی که محتوای  خوب و عالی دارد، همیشه محبوب است و محل رجوع. روی این بخش کار، سرمایه گذاری کنید. بازگشت سرمایه خوبی در میان مدت دارد. فراموش نکردید که: ملت، تشنه اطلاعات خوب هستند.
  • اصول branding را فرا بگیرید. وب مسترهای ایرانی، طراحان اپ، صاحبان شرکت ها و کسب و کارها در ایران، هنوز با اصول جذاب و خلاقانه توسعه برند، آشنا نیستند. مهارت می خواهد و هر مهارتی، اموختنی است.
  • اپلیکیشن را در ابتدای کار، رایگان ارائه کنید. بعد پرداخت درون برنامه ای را برای ارائه خدمات خوب به کاربران، ارائه دهید تا شمار نصب های فعال افزایش یابد.
  • تحلیل گر اپلیکیشن های رقیبان باشید.  نقاط ضعف آن ها، باید عینا نقاط قوت اپ شما باشد.
  • دنبال کرادفاندر (crowdfunder) ها یا همان سرمایه پذیر ها و شتاب دهنده ها (accelerator) ها باشید تا روی اپ شما سرمایه گذاری کنند. پس بیزینس پلن را جدی بگیرید. شمار سرمایه گذاران دیجیتالی در ایران، سال به سال در حال افزایش  است. این را از اپلیکیشن های تازه وارد می توان فهمید که توسط اشخاص حقوقی پشتیبانی شده  است.
  • در طراحی اپ خوب، صرفا دنبال دورکارها (freelancer) ها نباشید. دنبال  شرکت ها و موسساتی برای انعقاد قرارداد مکتوب مشخص و شفاف باشید تا کار حرفه ای دریافت کنید.
  • اسم اپ شما هر چی که هست، باید دامنه ای روی پسوند های جنرال (GTLD)  مثل .COM یا پسوند های ملی مثل .IR قابل ثبت (AVAILABLE) باشد. اگر اسم اپلیکیشن شما  در عرصه تحصیل و بورسیه ایرانیان: اپلای‌بازی هست و com یا applybazi.ir متعلق به شما نیست، دنبال  یک اسم دیگر  باشید. چرا که دامنه اپ شما، بخشی از ورودی ها را هدایت می کند.
  • طراحی اپلیکیشن بایستی با حمایت سایت و شبکه های اجتماعی همراه شود. اینستاگرام اپ شما باید فعال و مرتب تولید محتوا کند.
  • برای اپ خود، یک هشتگ جذاب آماده کنید و از کاربران بخواهید که اینستانوشته های خود را مرتب روی این هشتگ تگ کنند تا جریان سازی ایجاد کند. مثل اپی درباره تغذیه درست کردید و اسمش: گیاه‌خورها است. هشتگ: #گیاه‌خورها را در اینستاگرام باب کنید. تبلیغات غیر مستقیم برای توسعه برند اپ شما خواهد بود.
  • رپرتاژ خبری برای معرفی و تبلیغ اپلیکیشن شما بهتر از انتشار بنر در سایت های معروف است. باید خدمات اپ و نقاط قوت و مزیت هایش در مقابل خدمات اپلیکیشن دیگران، تشریح شود. پس، تولید محتوای گسترده برای معرفی اپ خود را جدی بگیرید. خواه اپ مشاوره تغذیه باشد خواه فروشگاه اینترنتی لباس بچه گانه!

همراه گرامی

اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن و ایده های جذاب برای طراحی اپ هستید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ایده نگار به اشتراک بگذارید.