استقبال کاربران ایرانی از اپ هایی که به نوعی به حوزه موسیقی و دنیای ضرب و رتیم مرتبط  است، در حال افزایش بوده و به نظر می رسد که تحولات در صنعت موسیقی ایران و جهان و رویکرد دیجیتالی به این عرصه سبب شد تا شمار بیشتری از کاربران ایرانی، با خوانندگان و موزیسین ها و آهنگ سازها و ترانه سراها و آلبوم های سنتی و پاپ، آشنا شوند. یکی از فرصت های درآمد زایی اینترنتی از طریق اپلیکیشن ها، طراحی اپ  در حوزه موسیقی است تا خدماتی دیداری و شنیداری و متنی این حوزه  هیجان انگیز را در اختیار مخاطبان  قرار دهد.

سالانه صدها کنسرت در سراسر کشور برگزار  می شود و ده ها آلبوم موسیقی، مجوز نشر می گیرند. به  این ها بایستی انواع واقسام جشنواره های ملی و بین المللی موسیقی در ۳۱ استان کشور را اضافه  کرد که معمولا حاشیه های پر رنگ تر از متن دارد. جامعه هنوز یک اپ خوب موثر  وفراگیر موسیقی (نه برای رزرو بلیط کنسرت) بلکه برای  اطلاع از اوضاع موسیقی ایران و جهان و گوش کردن به ترانه های مختلف نداشته و این خلا،  می تواند بستر فرصت آفرینی برای  علامندان به سرمایه گذاری در صنعت موسیقی باشد.

گزارش امروز دیده نگار ،برای آن  دسته از علاقمندانی که به نوعی دستی بر آتش موسیقی  داشته یا خواهان سرمایه گذاری روی اپ های مربوط به این صنعت هستند،  ایده های خیلی خوبی را در قالب  یک گفتار جامع موسیقیایی ارائه کرده است. اگر شما مخاطب گرامی هم تجربه استفاده از اپ های موسیقی داخلی یا خارجی داشته و نظری در این حوزه دارید، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار، به اطلاع دیده نگار  برسانید.

با ایده های طلایی موسیقیایی،  همراه ما باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تجربه کاربری

ایده های طلایی برای طراحی اپ های موسیقی محبوب

(نمونه نرم افزارهای موسیقی محبوب در کافه بازار)

چرا اپ موسیقی محبوب می شود؟

اگر به دنبال سرمایه گذاری روی اپ موسیقی هستید و هنوز نمی دانید که چرا این اپ،  می تواند پر کاربرد، پر دانلود و محبوب شود به ۵ نکته  توجه کنید:

  • بخش قابل ملاحظه ای از بلیط کنسرت ها در تهران و مراکز استان ها چه در نیمه اول سال و چه نیمه دوم سال، SOLD OUT‌ می شود. حتی بلیط هایی که دربازار سیاه به بهایی چند برابر قیمت اصلی، عرضه می شود. گردش مالی سالانه برخی از پرتال های رزرواسیون بلیط  کنسرت، بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.
  • استقبال ملی از دانلود قانونی آلبوم های موسیقی در حال افزایش است.  این نویدبخش آینده خوب برای اپ های موسیقی ارائه دهنده  فرصت دانلود آلبوم و ترانه های مجاز است.
  • اخبار موسیقی، متن و حاشیه کنسرت ها و آنچه به صنعت موسیقی ایران مرتبط است، از طریق یک اپ جامع، می تواند میلیون ها هوادار ده ها خواننده معروف پاپ و سنتی و تازه کار (مثل پارسا خائف هنرمند آذری زبان و برنده عصر جدید) را جذب کند. این بستر راه اندازی یک کسب و کار درآمد زا است.
  • اپ موسیقی می تواند بستری برای آموزش گسترده ساز های موسیقی از طرف اساتید موسیقی در سراسر کشور باشد.
  • اپ های موسیقی خوب، می تواند نصب فعال بالایی را تجربه کند و با جریان سازی و طراحی درست رابط کاربری (UI) و توجه به تجربه کاربری (UX) بین المللی، اپی شایسته و شکیل را در اپ استورهای داخلی قرار داد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره رابط کاربری

نمونه نرم افزارهای موسیقی محبوب در کافه بازار

(۱۰ اپ موسیقی پر دانلود در اپ  استورهای ایرانی که الگوهای خوبی در فاز مطالعات بازار UX است)

۲۰ ویژگی یک اپ موسیقی خوب و کاربردی

اگر علاقمند به  سرمایه گذاری روی یک اپ در عرصه صنعت موسیقی هستید و می خواهید وارد این دنیای جذاب و پرهیاهو پر حاشیه شوید، در کنار دانش موسیقیایی و آگاهی از اوضاع و احوال این روزهای صنعت موسیقی کشورمان که مثل سینما و تئاتر، اتفاقات  عجیب وغریب بسیاری در آن رخ می دهد، اپ شما بایستی از ویژگی های خاصی برخوردار باشد.

با توجه به این که بخشی از مشتریان دیده نگار، علاقمند به طراحی اپ موسیقی و سرمایه گذاری روی این  عرصه هستند، بر اساس تجاربی که کسب کردیم، مواردی را به اطلاع خوانندگان گرامی قرار می دهیم:

  • اگر قصد دارید تا اپلیکیشنی در حوزه موسیقی طراحی و راه اندازی کنید، اولین اصلی که بایددر نظر داشته باشید، مقوله حفظ حقوق عوامل صنعت موسیقی اعم از ترانه سرا، آهنگساز، خواننده و غیره است. بر خلاف کتاب، عرصه موسیقی، صنعتی است که کپی غیر قانونی اثر و انتشار آن، با پیگرد قانونی فوری و گسترده ای همراه می شود و احتمال خارج شدن اپ از مارکت را به همراه دارد.لذا، رعایت  COPY RIGHT را مد نظر داشته باشید که برای توسعه برند )BRAND  DEVELOPMENT) هم بسیار ضروری است.
  • اپ موسیقی خوب اپی است که ارتباط خوبی با جامعه هوداران موسیقی ایران داشته باشد. اپ شما بایستی به نوعی، بستر تعامل هواداران موسیقی ایران باشد تا COMMUNITY‌ شکل گرفته، زمینه ای برای افزایش شمارگان نصب فعال و هم چنین جریان سازی در حوزه موسیقی در قالب یک اپ باشد. تبادل نظرات و دیدگاه های خوانندگان و ترانه سراها و شرکت های آلبوم ساز، می تواند دوام و پایداری بلند مدتی برای اپ شما به ارمغان آورد.
  • اپ موسیقی خوب، بایستی تعامل خوبی با جامعه متخصصان صنعتی موسیقی داشته باشد. از خوانندگان مطرح تا آهنگسازان. از پاپ خوان ها تا سنتی کارها. همه و همه.
  • بسیاری از مشتاقان صنعت موسیقی، علاقمند هستند تا اطلاعاتی درباره جدید ترین کار و فعالیت خواننده محبوب خود در اختیار داشته باشند. چه به صورت متنی، چه عکسی و چه ویدیویی، اپ موسیقی خوب، بایستی این اطلاعات را در اسرع وقت در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
  • وقتی ما واردیک اپ موسیقی خبری می شویم، انتظار داریم که تمرین های فلان خواننده معروف پیش از برگزاری کنسرت یا در زمان ضبط فلان آلبوم را ببینیم. گوش کنیم و ترانه های قابل دانلود رایگان و مجاز را گوش کنیم. هم چنین تصاویری از کنسرت ها و اجراهای داخلی و بین المللی را مشاهده کرده و در جریان متن و حاشیه استیج های طوفانی قرار بگیریم.
  • اپ موسیقی خوب، بایستی یک DATABASE از فعلان این  عرصه در اختیار کاربرانش قرار دهد. این دیتابیس بایستی بر اساس اطلاعات موثق و صحیح باشد و راستی آرمایی شده باشد. حاشیه ها وشایعات اطراف فعالان این صنعت بسیار است. اپ موسیقی خوب، اپی است که محتوایش، راستی آزمایی شده باشد تا در بلند مدت، اعتماد کاربران به آن افزایش یابد.
  • اپ موسیقی خوب بایستی  مرتب، نظرات  کاربران را به منظور ارتقا تجربه کاربری (UX) دریافت کند.
  • نسخه های به روز رسانی شده اپ موسیقی خوب، بایستی مبتنی بر اعمال نظرات و پیشنهادات کاربران اپ باشد تا آن ها، نتیجه نظرات و علایق خود را در EDITION های جدید مشاهده کنند.
  • اپ موسیقی خوب، اپی است که ارزش افروده (VALUE ADDED) ایجاد کند. یعنی دانشجویان و دانش اموزان و والدین آن ها را به کلاس ها و دوره های داخلی و بین المللی و کتاب ها و موسسات و نشریات فعال این عرصه در ۳۱ استان کشور، متصل کند.
  • اپ موسیقی خوب، معمولا اپی است که قابلیت CUSTOMIZATION خدماتش را در اختیار کاربران قرار دهد.
  • اپ موسیقی خوب،  معمولا با یک  یا چند کارشناس حرفه ای و متخصص دنیای موسیقی در گرایش های  گوناگون  در تعامل است تا به پرسش های خوانندگان،  پاسخ تخصصی ارائه کند. از  این پاسخ ها می توان درآمد داشت.
  • اپ موسیقی خوب، بایستی اسم مطلوبی داشته باشد. هر اسمی، شایسته اپ موسیقی نیست. در این جا، ثبت اسم و برند برای حفظ مالکیت معنوی آن اهمیت دارد.
  • صدها آموزشگان و موسسه ارائه دهنده خدمات موسیقی در ۳۱  استان کشور وجود دارد. اپی که بتواند برنامه  کلاس ها واساتید و محتوا درسی و نظرات هنرجویان را دراختیار مخاطبان  اپ قرار دهد، یک مزیت رقابی  خوب دارد که میتواند استفاده حداکثری کند.
  • این که از طریق یک اپ  موسیقی خوب  بتوان پیامی به  فلان سلبریتی دنیای  موسیقی ارسال کرد  و در زمان های خاصی برای کاربران نسخه  PREMIUM یا کانال VIP اپ، هدیه ای با امضاء فلان خواننده دریافت کرد، همه ابزارهای فرصت آفرین و درآمد زای یک اپ موسیقی است که در بستر کسب و کار  مشارکتی، قابل تعریف و هدایت است.
  • اگر اپ موسیقی شما بتواند اخبار دست اولی از هنرمندان و فعلان این حوزه را در اختیار کاربرانش قرار دهد برگ برنده ای در دست دارید که ارزش فروانی خواهد داشت.
  • حلقه مفقوده بسیاری از اپ های موسیقی امروز اپ استورهای ایرانی، محتوا خوب آموزشی است. از موسیقی اقوام تا موسیقی کلاسیک. تیمی از متخصصان عرصه موسیقی، بایستی روی این بخش اپ شما،‌ کار کنند. در بلند مدت، این اطلاعات، ارزش آفرین شده و در ترغیب کاربران به منظور حضوری پایدار و نصب فعال، کمک شایانی می کند.
  • همواره کاربران این صنعت جذاب و پر هیاهو دوست دارند تا پر دانلود ترین،  پر فروش  ترین  و جدید ترین محصولات و آلبوم  ها وترانه  ها را بشنوند و در جریان متن  و حاشیه آن ها قرار بگیرند. از محسن چاوشی یا محسن یگانه، از عصار  تا شجریان و هم چنین ارکستر سمفونیک ها،  مملو از اخباری شنیدنی  است که کاربران دوست دارند از طریق  اپ محبوب خود، مشاهده  کنند.
  • این که مثل معروف ترین اپ های موزیک جهان، اپ شما  CATEGORY‌ فعالان موسیقی را با قابلیت پخش محصولات موسیقیایی  روی فرمت های مختلف در اختیار قرار دهد، یعنی شما در این مسیر حرفه ای گام بر  می دارید.
  • اگر می خواهید اپ شما در اپ استورهای جهانی، محبوب و قابل دانلود و استفاده شود، بد نیست که نسخه عربی، انگلیسی و فرانسه به آن اضافه کنید. کاربران زیادی هستند که علاقمند به فهم آثار موسیقیایی ملی و مذهبی ایران به زبان های گوناگون می باشند.
  • اپ موسیقی خوب بایستی در شبکه های اجتماعی، حضور  فعال داشته باشد. بسیاری از ظرفیت ها و قابلیت های یک اپ موسیقی خوب  را می توان در شبکه های اجتماعی،  عرضه کرد تا با جریان سازی هوشمندانه، مخاطبان زیادی را به سمت دانلود و نصب اپ خود در فلان اپ استور، ترغیب نمود.

چرا اپ موسیقی محبوب می شود؟

برای ساخت اپ موسیقی  خوب چه باید کرد؟

  • برنامه تجاری (BUSINESS PLAN) و مدل کسب و کار (BUSINESS MODEL) خود را در صنعت MUSIC INDISTRY‌ مشخص کنید . ببینید قرار است چه کاری با این اپ انجام  دهید که دیگران انجام نداده اند. اهرم های درامد زایی شما چیست و نقشه راه )ROAD MAP) تا چه اندازه می‌تواند شما را در کسب سود و مزیت رقابتی (COMPETITIVE ADVANTAGE) یاری کند.
  • اپ موسیقی خوب، حتما نام خوب دارد.  نام خوب هنری، نقش مهمی در جذب  مخاطبان و به یادسپاری برند شما خواهد داشت. برای انتخاب نام خوب، با اهل فن مشورت کنید.
  • حتما نامی انتخاب کنید که قابلیت ثبت DOMAIN آن روی پسوند کشوری ایران .IR‌و پسوند عمومی (GTLD) مثل .COM فراهم باشد.
  • نیازسنجی مخاطبان فراموش نشود. نیازسنجی درست، کمک شایانی به طراح اپ در حوزه UI-UX‌ است. مثلا دانشجویان موسیقی و غیر موسیقی، چه توقعی از اپ شما دارند. شرکت های تولید آلبوم،چه گونه  می توانند در کسب و کار شما مشارکت کنند.
  • مشاوره انلاین رایگان یا غیر رایگان  را بایستی  ابزاری برای توسعه اپ دانست. در این حوزه، ضعف مشاوره حرفه ای آنلاین، احساس می شود. به  خصوص برای دانشجویان و هنرجویان  دوره های آزاد در سراسر  کشور.
  • برنامه زمان بندی برای ارتقا محصول داشته باشید. هم  چنین برنامه  زمان بندی برای  تولید محتوا.
  • نیاز نیست که همیشه، خدمات اپ شما رایگان باشد. می توانید با خدمات ویژه، استفاده از بخشی از اپ را غیر رایگان کنید.
  • با اپ های رقیب و یا اپ هایی که در حوزه هایی غیر از حوزه کاری شما فعال هستند، مشارکت تبلیغاتی کنید. این عرصه، عرصه فراگیری است که مخاطبان بسیاری دارد.
  • درآمد زایی در عرصه صنعت موسیقی، سخت تر از آن چه که فکر می کنید نیست. برای درامد زایی از طریق اپ موسیقی، الزاما  تبلیغ صوتی و تصویری و ویدیویی، کارساز نیست. می توانید از طریق REPORTAGE،  درامد زایی کنید. هم چنین معرفی هنرمندان جوان در سراسر کشور تا سرمایه گذار برای  آثارشان پیدا کنند.

۲۰ ویژگی یک اپ موسیقی خوب و کاربردی

اپلیکیشن های موسیقی محبوب از SPOTIFY تا SOUNCLOUD

برای این که اپ موسیقی معروف و محبوب و پر دانلود طراحی  کنید و از فواید مادی و معنوی آن بهره  مند شوید، بایستی  برترین اپ های موسیقی جهان را بشناسید. در این بخش در سایت دیده نگار، شما را با شماری از اپ های موسیقی محبوب در گوگل پلی و اپل استور آشنا میکنیم که الگوهایی الهام بخش برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

اپل موزیک را بایستی  یک الگوی تمام عیار دانست. بیش  از ۵۰ میلیون دانلود و هزاران نظر مثبت مخاطبانش،  سبب شده  تا این محصول دنیای موزیک، از معروف ترین اپ های موسیقیایی باشد. میلیون ها ترانه از هزاران خواننده آمریکایی تا آفریقایی از طریق این اپ در دسترس است. حتما گشتی در  اپل موزیک بزنید و از UX و UI آن درس  بگیرید. قابل توجه طراحانی که دنبال ایده های جذاب هستند.

برای ساخت اپ موسیقی  خوب چه باید کرد؟

از جمله امکاناتی  که این اپ در اختیار مخاطبانش قرار می دهد، تماشای نسخهVIDEO آلبوم های سلبریتی های قدیم و جدید است. به  این لینک بروید.

محصول دیگری که در این گفتار دیده نگار معرفی می کنیم، فری موزیک نام دارد. میلیون ها نصب فعال را در گوگل پلی تجربه کرده و به شما امکان می دهد تا از  ویدجت های جذابی روی گوشی مویابل خود استفاده کنید. بعضی از ترانه  ها را میتوان بدونSUBSCRIBTION  در اختیار داشت. به این لینک رفته و این اپ را دانلود کنید و از خدماتش بهره  مند شوید.

اپلیکیشن های موسیقی محبوب از SPOTIFY تا SOUNCLOUD

اپ موسیقی معروف دیگری که در این گفتار دیده نگار به عاشقان اپ های موسیقی معرفی می شود، BEST  MP3 DOWNLOADER است  که برای دانلود ۱ میلیون فایل موسیقی توصیه  می شود. ۰۰۰/ ۵۰۰ نصب فعال داشته و یکی از بهترین دانلود کننده های فایل های موسیقی محسوب می شود. نسخه ۲.۰.۱ آن در این لینک در دسترس  است.

نمی شود شما  طرفدار دنیای  موسیقی باشید و اسپوتیفای ۱۵۸ مگابایتی سوئدی ها را نشناسید که از  سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون، کم  رقیب  مانده  است. . جایگاه نخست اپ را در گروه موسیقی در APPLE STORE در اختیار دارد. برای دانلود این اپ صدها میلیون کاربری، به این لینک بروید.

اپ موسیقی معروف که به عاشقان اپ های موسیقی معرفی می شود

بهترین راه برای گوش کردن به  موسیقی و پادکست های مورد علاقه از هزاران خواننده و آلبوم در سراسر جهان بوده و فایل های موسیقی ایرانی  بسیاری نیز در آن در دسترس است. سایت SPOTIFY.COM شما را در استفاده از این اپ محبوب که الگوی عالی برای طراحی اپ موسیقی است، یاری می کند.

علاوه بر این اپ، اپ دیگری هم  وجود دارد که محصولی از کشور صادرات  محور و خلاق سوئد یعنی  ساند کلاد است. سال۲۰۰۷ میلادی روانه بازار شد و بیش از هفتاد میلیون کاربر  رجیستر شده داشته و ماهانه  بیش از یکصد و هفتاد میلیون نفر در سراسر جهان از خدماتش استفاده می کنند. بیش از ۴.۱ میلیون vote  در مهر  ۹۸  توسط  کاربران این نرم  افزار در گوگل پلی ثبت شده است.

سوئدی ها در حوزه اپ های موسیقی و پیام رسان مطرح بوده

بیش از پانصد میلیون دانلود را در APPLE STORE در اختیار دارد. سوئدی ها در حوزه اپ های موسیقی و پیام رسان (مثل: SPOTIFY, SOUNDCLOUD, SKYPE) مطرح بوده و مدل های خوبی برای طراحان اپ ایرانی به شمار می روند. این اپ را در این لینک دانلود کنید.

مخاطبان عزیز

اگر به  عنوان دانشجوی موسیقی یا طراح اپ  موسیقی  این گفتار را مطالعه می کنید، توصیه می کنیم  که حتما نظرات و تجارب خود را در استفاده از اپ های موسیقی با ما به اشتراک بگذراید. اگر مایل به سرمایه گذاری در اپ های موسیقی هستید، با کارشناسان دیده نگار تماس بگیرید تا شما را در جریان ایده های ناب  و خلاق برای ساخت اپ های پرسود در حوزه موزیک امروز ایران قرار دهیم.