اپلیکیشن های پزشکی و به طور کل، اپ هایی که در حوزه صنعت سلامت (HEALTH INDUSTRY) فعالیت می کند، بر خلاف تصور عامه، از جمله اپ های کاربردی، پر دانلود و محبوب در اپ استورهای  داخلی و خارجی است. از دکتریاب گرفته تا مشاوره تغذیه و  معاینه آنلاین تخصصی و تفسیر گزارشات آزمایشگاه ها و عکس های رادیولوژی و MRI-CTSCAN، اپ های حوزه پزشکی، سال به سال مخاطب بیشتری پیدا می کند. سبک زندگی دیجیتالی اکثر مردم ایران سبب شده تا افراد، گاها برای معاینه های پزشکی عمومی، به جای مراجعه حضوری به پزشک، از طریق اپ های موجود، وقت گرفته و ویزیت آنلاین را با متخصص مورد نظر خود، تجربه کنند. این قضیه در حوزه زگیل تناسلی، بیماری های زنان، بهداشت پوست و مو و هم چنین تفسیر گزارشات آزمایشگاه های تشخیص طبی در سال های اخیر، بسیار به چشم می خورد.

گزارش امروز ایده نگار، شما را با اهمیت سرمایه گذاری روی طراحی و ساخت اپ های حوزه صنعت سلامت آشنا می کند. صنعتی که در ایران، در فهرست صنایع استراتژیک  قرار دارد و به واسطه  صدها هزار پزشک عمومی و تخصصی و فوق تخصصی در ۳۱ استان کشور و کیفیت بالای خدمات پزشکی و هزینه پایین آن در مقایسه با کشورهای همسایه و اروپا، مقصد گردشگری سلامت (HEALTH TOURISM) شده است  و سالانه صدها هزار گردشگر خارجی، راهی تهران و مشهد و شیراز  و کیش و اصفهان و اردبیل (سرعین) می شوند تا از این خدمات بهره مند شوند.

اگر  قصد سرمایه گذاری روی اپ های دنیای سلامت و پزشکی دارید،این گفتار، شما را با یکی از فرصت های کسب  وکار بکر در ایران آشنا می کند.

از پزشکان، متخصصان، کارشناسان حوزه سلامت و سرمایه گذاران می خواهیم تا نظرات ودیدگاه های خود را در این خصوص از طریق بخش کامنت با ایده نگار به اشتراک بگذارند. اگر ایده ای دارید، با کارشناسان ایده نگار مطرح کنید تا بهترین  راهکارها را در اختیار شما قرار دهیم.

۱۰ ایده جذاب «دیده نگار» برای ساخت اپلیکیشن های صنعت سلامت

حتما بخوانید: همه چیز درباره UX

چرا اپ پزشکی؟

شما هیچ تخصصی در حوزه پزشکی ندارید. هیچ  علاقه  ای به  دنیای پزشکی و صنعت سلامت نداشته و تا کنون تجربه نوشتن یک مقاله یا بررسی  یک گزارش پزشکی عمومی هم نداشته اید. اما باز به شما توصیه می کنیم  که در صورت علاقمندی به سرمایه گذاری در حوزه اپ،  به مقولات پزشکی نیز بها دهید. جامعه ایران تا ۲۰ سال دیگر، با توجه به عدم استقبال جوانان زیر۴۰ سال امروز ایران به ازدواج و تشکیل خانواده، کهنسال شده و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

ما اپ پزشکی نیاز داریم تا با پزشکان و متخصصان حوزه های مختلف، راحت تر و آسان تر و کم هزینه تر در تعامل باشیم. ما اپ پزشکی می خواهیم تا همواره به منابع مستند و مستدل و موثق پزشکی دسترسی داشته و اطلاعات به روز دریافت کنیم و از گوگل کردن های خسته کننده، خلاص شویم. ما اپ پزشکی میخواهیم تا با پزشکان مختلف، مشاوره آنلاین بگیریم و سلامت خود را ارتقا دهیم.

اپ پزشکی

یادمان باشد که ایرانی ها مثل  مصرف بنزین و گاز ، رکورد دار جهانی مصرف شکر و نمک و برنج هستند. دیابت (بیماری خاموش قرن)تهدید نسل جوان و میانسال ایران است. همه این ها، برنامه تجاری (business plan) شما را برای سرمایه گذاری روی اپ پزشکی و ورود به این دنیا پر سود و پر مخاطب،  توجیه پذیر  می کند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره UI

درمانگاه ها و بیمارستان های آنلاین

سرمایه گذاری روی خدمات پزشکی در ایران عصر  ۱۴۰۰، حتما مثل سرمایه گذاری روی سهام در بازار بورس ایران (پر سود ترین بورس جهان در سال ۲۰۱۹ به گزارش بلومبرگ  آمریکا)، سودآوری شگفت انگیزی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. شاید یکی از دلایلی که در سال  های  اخیر، صحبت از عرضه سهام بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران و مراکز استان ها در بازار بورس تهران شده، همین  دلیل نیاز به نقدینگی برای سرمایه  گذاری در صنعت  سلامت  و توسعه  بیمارستان های فعلی است.

درمانگاه ها و بیمارستان های آنلاین

قطعا در دهه اول سده چهاردهم هجری شمسی یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰،  بخشی از مردم،‌همان طور که سهامدار باشگاه استقلال و پرسپولیس و ایران مال می شوند، سهامدار برخی از بیمارستان های دولتی تهران و مراکز استان ها خواهند بود. روند گسترده ساخت بیمارستان های غول پیگر مجهز فوق تخصصی در تهران (از خیابان شریعتی تا شهرک غرب و سعادت آباد) نشان می دهد که این حوزه در روزهای پایانی قرن سیزدهم هجری شمسی، در فهرست اولویت های سرمایه گذاری گرگ های اقتصاد ایران قرار گرفته است.

سرمایه گذاری، به فاکتور سود آتی  می اندیشد. شما در سرمایه گذاری،  آینده را پیش خرید می کنید. آینده ای که مثل هنداونه دربسته، مجهول و اطلاعی از آن نداریم. اما داده های قبلی و تحلیل وضع موجود و پیش بینی وضع آینده در هر صنعتی، ما را با یک سری اتفاقات آشنا میکند که پایه و اساس سرمایه گذاری به منظور کسب سود در آینده می شود. ایران امروز، ۹۸ درصد داروی خود را تولید می کند. بیش از ۳۰ شرکت دارویی در گروه دارویی در بازار بورس ایران وجود دارد که سهامشان ظرف یک دهه اخیر،  بین ۵۰۰ تا چند هزار درصد افزایش یافته  است.

از شکم گردی تا پزشک  گردی!

بیش از ۱۴ میلیون بیمه شده مستقیم تامین اجتماعی (بیمه پرداز) داریم  که حدود ۳۰ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده اند. قریب به  ۱۴  میلیون مجرد زیر ۴۰ سال داریم  که این افراد در یک دهه آینده،‌به سن تجرد قطعی رسیده و برای دنیای تنهایی و زندگی انفرادی،‌‌نیاز به اپ های پزشکی برای مراقبت های بهداشتی،‌درمانی،روانی، مشاوره وغیره خواهند داشت.

از شکم گردی تا پزشک  گردی!

پس، هر  جور که حساب کنید وبا هر تحلیلی که به اوضاع بنگرید،‌ درخواهیم یافت که سرمایه گذاری در صنعت سلامت ایران، سرمایه گذاری روی یک  صنعت پر سود در آینده ای نه چندان دور است. صنعت پزشکی ایران در حال متحول شده است.

از تغییر  در رژیم  ارجاع بیمار به پزشک تا  جمع شدن نسخه های بد خط پزشکان و دیجیتالی شدن نسخه و دریافت  دارو از داروخانه  ها، همه چیز در  مدار پزشکی دیجیتالی گام بر  می دارد.

عین گردشگری دیجیتالی (DIGITAL  TOURISM)، پزشکی دیجیتالی، بزودی بخش  غیر قابل انکار سبک زندگی ما ایرانی خواهد بود.

در حال حاضر، اپ های پزشکی زیادی در اپ استورهای ایرانی نیست. ایرانیان هنوز با فرهنگ  پزشکی دیجیتالی  مثل گردشگری و شکم گردی دیجیتالی (پیدا کردن رستوران ها و مقصدهای گردشگری) آشنا نیستند. پس، بازار بکری  پیش روی شما  است و آینده خوبی هم به دلایلی که در بازار ذکر کردیم دارد.

اگر دلایل بیشتر  وتخصصی نیاز داشتید، با کارشناسان ایده نگار تماس بگیرید. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آماده  ارائه مشاوره تخصصی به  علاقمندان به سرمایه گذاری  روی  صنعت  سلامت ایران به  خصوص در حوزه فناوری اطلاعات است.

توجه داشته باشید که بعضی از بیماران، از مراجعه حضوری به پزشک، پرهیز  می کنند. یا خجالت می کشند، یا وقت ندارند یا پول کافی ندارند یا فاصله  مکانی آن ها با طبیب  مورد نظر زیاد است یا ذهن فریبکار آن ها، باعث می شود تا این  کار را انجام ندهند. اپ پزشکی شما بایستی به  کمک این افراد خجالتی آمده و این فرهنگ سنتی را تغییر دهد و در بستر سازی برای  تعامل بیمار و فعالان درمانی کشور، درآمد زایی کند.

۱۰+۱ ویژگی  اپلیکیشن پزشکی خوب

۱۰+۱ ویژگی  اپلیکیشن پزشکی  خوب

در بخش  مقالات سایت ایده نگار، تلاش می  کنیم تا همواره ویژگی ها و معیارهایی که در طراحی و ساخت اپ های مختلف باید مد نظر سرمایه گذاران و طراحان باشد را بر اساس تجاربی که در ساخت اپ های گوناگون داریم، ‌‌به اشتراک بگذاریم. درباره ویژگی اپ های پزشکی خوب، توجه شما را به ۱۰ مورد جلب می کنیم.

  • اپ پزشکی خوب، همیشه سریع لود می شود.
  • اپ پزشکی خوب، بر اساس نیازسنجی (FEASIBILITY STUDY) درست کاربران، رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) درستی دارد تا نیازهای کاربران (بیماران) را پوشش دهد. یعنی چی؟  یعنی اگر اپ دکتریاب طراحی  می کنید یا مشاوره آنلاین پزشکی،  باید بدانید که مخاطب شما از نوجوان ۱۵  ساله تا پیر مرد ۸۰  ساله هست.  طراحی  باید کم حجم،غیر پیچیده، سبک و روان باشد.
  • اپ پزشکی خوب، همیشه شیک است.  سبک  است و طراحی سنگین  ندارد.
  • اپ پزشکی خوب، باید ظرف چند کلیک،‌کاربران را به بخش مورد نظر متصل کند تا از سرویس اپ بهره  مند شوند.
  • اپ پزشکی خوب، باید برای همه گروه های سنی، اطلاعات ارائه کند تا مشتریانش، فقط یک گروه سنی خاص از جامعه نباشد.
  • اپ پزشکی خوب، فیدبک مدار است.  مرتب  نظرات بیماران  را در ارتباط با کادر درمانی و متخصصانی که با آن ها در ارتباط است، دریافت کرده و در ورژن های به  روز رسانی، اعمال می کند.
  • اپ پزشکی خوب، بانک اطلاعات  (DATABASE)  خوب  در حوزه صنعت سلامت دارد.
  • اپ پزشکی خوب، اخبار خوب پزشکی میدهد.
  • اپ پزشکی خوب، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات اپ را روی شبکه های اجتماعی مختلف، در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • اپ پزشکی خوب، به CUSTOMIZATION توجه ویژه دارد تا محتوای اپ، آن طور  که مورد علاقه کاربر است، به نمایش در آید.

خوب،  اکنون این سوال مطرح می شود که با این اطلاعاتی که در این گفتار ایده  نگار ارائه شد، چگونه از اپ  پزشکی  خوب،‌ درآمد زایی کنیم؟

۱۰+۱ توصیه برای درآمد زایی از اپلیکیشن های صنعت سلامت

  • پس از طراحی و آماده سازی اپ خود، یک اسم خوب برای آن انتخاب کنید. اصول انتخاب نام برای اپ ها را در مقاله ای در ایده نگار ارائه کردیم. حتما بخوانید. اسم جذاب، در راستای سیاست BRANDING‌ است.
  • اپ را در APP STORE‌های داخلی (مثل کافه بازار) و مارکت  های جهانی (مثل گوگل پلی) معرفی کنید.
  • برای استفاده از خدمات اپ، از پرداخت درون برنامه ای استفاده کنید.
  • از شرکت ها و فعالان حقوقی صنعت پزشکی و سلامت کشور بخواهید تا با ایجاد پروفایل در اپ شما،‌‌به معرفی خدمات و امکانان خود بپردازند و شما به  ازای معرفی آن  ها، هزینه ای دریافت  کنید.
  • پس از اخذ مجوزهای مربوطه، امکان ویزیت آنلاین متخصصان و فوق تخصص ها را از طریق اپ خود برای کاربران فراهم کنید.
  • از مشاوران تغذیه، روانشناسان، روانپزشکان مجرب و احراز صلاحیت شده توسط مراجع قانونی، به  ازای به اشتراک گذاری اطلاعات ویدیویی و متنی آن  ها،  پول بگیرید.
  • از ناشران کتب پزشکی عمومی تا تخصصی و هم  چنین  ناشران مجلات و فصلنامه های صنعت سلامت،  برای معرفی محصولاتشان، پول بگیرید یا با آن ها ، اقتصاد مشارکتی را تجربه  کنید. یعنی  آن ها اپ شما را در مجله معرفی میکنند و شما به ازای معرفی اپ به خوانندگان، آن ها را در اپ معرفی کرده و تخفیف به خوانندگان جهت ویزیت آنلاین و استفاده  از خدمات اپ می دهید.
  • اگر اپ شما در حوزه آموزش  پزشکی فعالیت دارد،  انجمن های دانشجویی رشته های مختلف گروه پزشکی ،  می تواند بخشی  از نیاز بازار را بر  طرف  کرده و شما با انتشار  تبلیغات تولید کنندگان  کالا و خدمات مربتط با دانشجویان گروه علوم تجربی (از داروسازی و دندانپزشکی تا تشخیص طبی و کارشناسی اتاق عمل)، درآمد زایی می کنید.
  • اگر اپ شما به معرفی مقصدهای گردشگری سلامت در  ۳۱  استان کشور مشغول است، برای معرفی مقصدهای گردشگری  سلامت و اسپاها و خانه های ماساژ و غیره، درآمد زایی کنید.
  • اگر شمارگان دانلود اپ شما افزایش یافت، می توانید خدمات شارژ موبایل و امثالهم را که این روزها در اپ های مذهبی پر دانلود در اپ استورهای ایران  رایج شده است را در دستور کار خود قرار دهید.
  • با راه اندازی بخش انگلیسی و عرب زبان در اپ خود، عرب های منطقه خلیج فارس یا ترک های ترکیه و آذربایجان با شهروندان افغانستانی و پاکستانی که سالانه به ایران سفر می کنند و علاقمند هستند از ظرفیت های پزشکی کشور (به خصوص در جراجی چشم و کلیه و کبد  و زیبایی) بهره مند شوند، با متخصصان آشنا کرده و درآمد زایی می کنید.

الگوهای جهانی برای ساخت اپلیکیشن های صنعت سلامت

اگر با داده های بالا در این مقاله ایده نگار، علاقمند به حضور فعال در حوزه سرمایه گذاری بر روی اپلیکیشن های صنعت سلامت ایران شدید، نمونه های موفق جهانی این عرصه جذاب و پر سود، می تواند الگوهای شایسته برای ایده یابی و الهام بخشی شما باشد تا نقشه  راه خود را حرفه ای تر طراحی  کنید.

لینک هایی که در این گفتار ارائه می شود، صرفا یک راهنمای کلی است. بهترین اپ های پزشکی  جهان نیست. اما الگوهای  الهام بخشی را در اختیار سرمایه گذاران اپ های صنعت سلامت قرار می دهد.

نگاه  کنیید ببینید:

  • مدل های تجاری(BUSINESS MODELS) هر اپ موفق چگونه  است. چطور درآمد زایی می‌کند.
  • رابط کاربری چگونه طراحی شده است.
  • تجربه کاربری روی چه موضوعاتی زوم کرده است. فیدبک پذیری چگونه است.
  • آیا راحت می شود از اپ ها استفاده کرد؟
  • گرافیک اپ چگونه است؟ چه رنگ هایی بیش تر مورد توجه بوده است.
  • نحوه نمایش اطلاعات،  چیدمان منوها به چه صورت بوده است.
  • چه تفاوت هایی اپ های معرفی شده دارند.
  • شمارگان دانلود فعال هر اپ را بررسی کنید.
  • به نظر شما، اگر بخواهید از این  الگو برای ساخت یک اپ جهت استفاده کاربران ایرانی استفاده  کنید، چه تغییراتی نیاز است؟
  • آیا امکان شبیه سازی اپ در ایران وجود دارد؟

۱۰+۱ توصیه برای درآمد زایی از اپلیکیشن های صنعت سلامت

اپلیکیشن DOCTOR ON DEMAND

بله! ویزیت انلاین، بخش محبوب و پر سود در حوزه پزشکی دیجیتال امروز جهان است که برخی از دلایلش را هم  در بالا اشاره کردیم. این اپ صد و چهل مگابایتی در اپل استور،  یکی از الگو های خوب برای علاقمندان به سرمایه گذاری در اپ های پزشکی در عرصه ویزیت آنلاین است. ویزیت انلاین، سال به سال مشتریان زیادی پیدا میکند و شما می توانید از این اپ، برای الگویابی استفاده کنید تا در ایران، میلیون ها بیمار را به هزاران پزشک متصل  کنید. از طریق این لینک، دانلود کنید و روش آن را بررسی نمایید.

اپلیکیشن  DOCTOR VISIT

این اپلیکیشن هم مثل اپ قبلی،  از محصولات پر مخاطب در بخش MEDICAL در APPLE STORE بوده و مخاطبان زیادی دارد. رتبه بالای چهار از پنج آن در سال های اخیر نشان می دهد که به خوبی توانسته بخشی از  نیاز بیماران آمریکایی را پوشش دهد.  شما از طریق  دکتر ویزیت، می توانید به پزشکان عمومی تا متخصص، وصل شوید. به   این لینک رفته  و با محیط  کاربری و خدماتش آشنا شوید. ۲ سال پیش راه اندازی شد و بیش از دویست مگ حجم  دارد.

الگوهای جهانی برای ساخت اپلیکیشن های صنعت سلامت

 اپلیکیشن LOCAL DOCTORS

لوکال دکتر، آمریکایی ها را به نزدیک ترین پزشک در شهر محل سکونت، متصل می کند.  اپ شما بایستی بتواند بیماران را به نزدیک ترین پزشک در استان محل سکونت متصل کرده تا اگر نیاز به مراجعه حضوری بود، هزینه  رفت و آمد زیاد نشود.  این اپ، رتبه بالایی دارد و بهتر است  تا UI و UX آن را بررسی کنید. به این لینک مراجعه فرمایید.

لوکال دکتر، آمریکایی ها را به نزدیک ترین پزشک در شهر محل سکونت، متصل می کند

LOCAL DOCTORS‌ چند نمونه داخلی هم دارد که باز امکان توسعه آن  فراهم است و شما نیز می توانید با بررسی مدل تجاری این اپ، نمونه های داخلی خوبی را طراحی ودر اختیار میلیون ها بیمار در ۳۱ استان کشور قرار دهید. ایده نگار با ایده های طلایی، همراه مطمئن سرمایه گذاران دیجیتالی در عرصه پزشکی  خواهد بود. روش کاری مشابه TELADOC‌ دارد.

اپ های آموزشی پزشکی

اپلیکیشن های آموزشی پزشکی

اپ های آموزشی پزشکی می  تواند محبوب ده ها هزار دانشجوی فعال در حوزه صنعت سلامت باشد. با پرداخت حق  عضویت به  اپ شما، در  جریان  جدید ترین روش های جراحی، تعمیر دستگاه های پزشکی و به طور کل، مباحثی که دانشجویان این رشته ها با آن در  دانشگاه و مراکز درمانی روبرو هستند، قرار بگیرند. ما هنوز در اپ های فارسی زبان پزشکی، چنین ظرفیت خوبی را در اختیار  نداشته  و نیاز  به دسترسی به چنین اطلاعات  طبقه  بندی شده  عمومی تا تخصصی برای  هزاران دانشجوی پزشکی کشور،‌ احساس می شود. یک الگوی خوبی،  اپی به نام تاچ سرجری است  که برای دانلودش به این لینک بروید.

اپ های آموزشی پزشکی می  تواند محبوب ده ها هزار دانشجوی فعال در حوزه صنعت سلامت باشد.

در این اپ آموزشی، فایل های ویدویی به صورت ۳ بعدی، اصول و مبانی جراحی اعضای بدن را آموزش می دهند.  البته  پرداخت درون برنامه ای دارد و حجمش هم کم است. برای اپ های پزشکی، اهمیت دارد که حجم  کمی داشته باشند. فراموش نکنید که کاربران، بسیار در  عصر دیجیتال، کم حوصله هستند.

مثلا MEDSCAPE که رفرنس  دارویی معتبر محسوب  می شود، کلا پنجاه مگابایت حجم دارد. رفرنس های پزشکی هم مخاطبان زیادی دارد و ارزش خوبی برای سرمایه گذاری دارد و شما را به جماعت متخصصان  پزشکی، متصل می کند که برای اپ اصلی شما،  یک راهبرد هوشمندانه محسوب می شود!

اپ های مراقبت پزشکی

اپ های مراقبت پزشکی

از هوش مصنوعی برای ساخت اپ های هوشمند استفاده کنید. اپی که بتواند فشار خون بیمار را اندازه گیری کند و داده هایی درباره فشار خون و وضعیت سلامت کاربر در اختیارش قرار دهد، گزینه جذابی برای سرمایه گذاری است. یک نمونه خوب در این URL‌  است که به زبان های مختلف طراحی و در اختیار بیماران قرار گرفته  است.  شرکت طراح این اپ، دارای سایت اینترنتی بوده که نمونه های جذاب دیگری در حوزه  طراحی و ساخت اپ های پزشکی تخصصی را معرفی کرده و ایده های الهام  بخش برای کارآفرینان دیجیتال ایران است.

برای سرمایه گذاری در حوزه  پزشکی، نیاز به ۲ تخصص دارید

همان طور که مشاهده می‌کنید،  برای سرمایه گذاری در حوزه  پزشکی، نیاز به ۲ تخصص دارید. یکی تخصص پزشکی و اطلاعات این حوزه و دیگری تخصص ICT و گرافیک که دیده نگار، این بستر را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

مخاطب گرامی دیده نگار!

اگر به عنوان دانشجوی پزشکی، این گفتار را مطالعه کردید و به  دنبال اپ های پزشکی خود در حوزه های مختلف برای تحصیلات خود هستید، پرسش های خود را کامنت کنید تا کارشناسان ایده نگار، اپ های خوبی به شما معرفی کنند.

اگر به عنوان سرمایه گذار و علاقمند به ساخت اپ پر درآمد در عرصه صنعت پزشکی، این گفتار را مطالعه کردید،  از شما می‌خواهیم تا با مراجعه به فرم ارتباط با ما در بالای صفحه،  پرسش ها و ایده های خود را با ما به  اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما پس از بررسی درخواست، با شما تماس بگیرند. توجه داشته باشید که ساخت اپ در حوزه صنعت سلامت ایران، یک سرمایه گذاری بلند مدت است و می‌تواند بخشی از گردش مالی این صنعت را به سمت اپ شما هدایت  کند.  با «ایده  نگار» با ایده های طلایی آشنا شوید.