فرق رابط کاربری با تجربه کاربری چیست؟ تجربه کاربری زیر مجموعه رابطه کاربری است یا تجربه کاربری، زیر مجموعه رابطه کاربری محسوب می شود؟ این گزارش دیده نگار تلاش کرده تا در یک متن ساده، تفاوت های UI و UX را در اختیار مخاطبان قرار داده و مثال هایی ارائه کند. برای طراحی اپلیکیشن خوب و پردانلود و محبوب که نصب فعال و پایداری را در بلند مدت تجربه  کند، نیازمند استفاده از طراحان رابط کاربری و هم چنین متخصصان تجربه کاربری هستیم. این کار، صرفا از طریق کد نویس ها و طراحان وب یا صرفا از طریق دریافت تجارب گرافیست ها و سایبرژورنالیست ها بدست نمی آید. مجموعه ای از تخصص ها و دانش ها در حوزه  میان رشته ای (INTERDISCIPLINARY) UI و UX‌ نیاز است  که باید به آن توجه داشت.

UI  بدون UX، مثل نقاشی است که بدون فکر و برنامه، رنگ ها را روی بوم نقاشی  می پاشد بدون این که به فکر خلق طرح یا  ساخت یک اندیشه و محصول روی بوم باشد. یک اپ خوب برای موفقیت، نیازمند همکاری کارشناسان UX و UI است.

اگر شما مخاطب گرامی سرویس مقالات ایده نگار، دیدگاهی درباره UI و UX‌ دارید، یا علاقمند به سرمایه گذاری روی اپلیکیشن های کاربردی در موضوعات مورد نیاز کاربران ایرانی هستید، از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار و هم چنین فرم ارتباط با ما، تماس بگیرید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره رابط کاربری (UI)

همه چیز درباره تفاوت های UI و UX

تفاوت UI با UX چیست؟

بحث رابط  کاربری (USER INTERFACE) که با UI شناخته می شود، به رابطه بین انسان با دستگاه ها و محصولات اشاره دارد.

اثر متقابل انسان با دستگاه ها خواه تجهیزات خواه اپلیکیشن ها. در واقع تعامل انسان (HUMAN INTERACTION) ) به این موضوع اشاره می کند که انسان (کاربران)، چگونه می توانند استفاده حداکثری از یک محصول داشته باشند. حس کاربر  در  استفاده و کاربرد محصول که اینجا مصداق ما اپلیکیشن است، چیست. چگونه محصولی طراحی  کنیم که سریع و آسان، توسط  کاربران قابل استفاده باشد. دکمه ها کجا باشد.  وزن چقدر باشد. طراحی چه گونه  باشد. صفحات و منوها و رنگ ها و فونت ها و اندازه ها چگونه  باشد.

اینکه تصاویر  چگونه به نمایش در آید، دیاگرام ها، ماژولها، جداول، ویدوها و رنگ ها و سایز چگونه باشد، همه وظیفه مسئول طراحی کاربری است که اتود می زند و نمونه های اولیه (PROTOTYPE) را آماده می کند تا در فرآیند های بعدی طراحی اپ مورد استفاده قرار بگیرد.

در واقع UI بخشی از فرآیند UX‌ است.

در واقع UI بخشی از فرآیند UX‌ است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که یکی  از بخش هایی که در تجربه کاربری مد نظر است، رابط کاربری خواهد بود. با این که UI، زیر  مجموعه UX‌ است اما نباید انتظار داشت که فعالیت های مربوط به طراحی رابط کاربری توسط طراحان تجربه کاربری صورت بگیرد. چون دو مقوله متفاوت است.

مقوله UX وسیع تر از UI است. چون به قضیه تجربه مرتبط است و استفاده از محصول. تا زمانی که محصول ساخته نشده، تجربه ای هم وجود ندارد. بنابراین، اهمیت کار UI DESIGNER ها در کاربردی کردن یک محصول و افزایش محبوبیت و ارتقا ضریب شانس نصب فعال پایدار اپ را نباید دست کم گرفت و فراموش کرد.

دربحث تجربه کاربری، انالیز رقبا (COMPETITOR ANALYSIS)، انالیز مشتریان (CUSTOMER ANALYSIS)، استراتژی محصول (PRODUCT STRATEGY) و توسعه محتوا (CONTENET DEVELOPMENT) را مد نظر قرار می دهد و فرآیند توسعه کیفی و کمی بین کاربر و محصول را دنبال می کند.

اما طراح رابط کاربری، توسعه گرافیکی و STOYLINE‌ را مد نظر داشته تا به PROTOTYPE مورد نظر برسد.  او مسئول انتقال نقات قوت و دارایی های بصری اپ به کاربر  است تا بهترین حس و تجربه را از یک محصول، درک کند. او، طراح ساختار محصول است در حالی که تجربه کاربری، به این بخش به صورت مستقل توجه ندارد. چون مسئول طراحی  پوسته و حسی (SENSE) که کاربر از محصول دریافت می کند نیست.

تجربه  کاربری ، تجربه ای است که ما از دانلود و نصب و استفاده از اپ داریم. شامل کامپوننت های فیزیکی و نرم افزاری بوده و به سهولت در لودینگ، کاربری و استفاده از محصول اشاره دارد.  این که سریع می توانید از قسمت های یک اپ استفاده کرده و شیوه نمایش اطلاعات را تغیر دهید تا خوانایی متون، مناسب باشد، همه این ها به مقوله UX اشاره دارد.

این که امکان به اشتراک گذاری اطلاعات یک اپ را درشبکه های اجتماعی دارید، به تجربه کاربری مرتبط است. این  که میتوانید اطلاعات مورد نظر در اپ را علامت گذاری کرده تا در زمان مورد نظر، مطالعه کنید، این هم به UX ارتباط دارد. این که کاربران پس از نصب اپ در مارکت ها (APP STORES)، نظرات خود را در قالب REVIEW به اشتراک میگذارند، طراحان UX را به نظرات رایگان و جذابی آشنا می کند که کاربران محصول به اشتراک گذاشته و طراحان یو ایکس را  در به روز رسانی محصولات و ارائه نسخه به روز رسانی  شده، یاری می دهد.

ارتباط بین UI و UX را میتوان تا حدی، شبیه ارتباط و تعامل معماران و مهندسان سازه در ساخت یک بنا دانست.

این کار طراح  UI است که ترتیبات نمایش اطلاعات و چیدمان را به گونه ای در نظر بگیرد که وقتی کاربر، اپ را دانلود و روی گوشی هوشمند خود نصب میکند، حداکثر کارایی را برایش به ارمغان آورد. پس، همان طور که قبلا در سلسله گفتار های  ایده نگار توضیح دادیم و این جا نیز مجددا بر آن تاکید می کنیم، ارتباط بین UI و UX را میتوان تا حدی، شبیه ارتباط و تعامل معماران و مهندسان سازه در ساخت یک بنا دانست.

دو فیلد مهندسی مجزا اما با زمینه های مشترک بسیار که به نوعی، کار آن  ها در محصول نهایی (ساخت بنا)، مکمل یکدیگر است. این که کار UI و UX را به فعالیت مهندس معمار و مهندس سازه نسبت بدهیم، شاید خیلی بی ربط نباشد. برای تقریب ذهن، گزینه خوبی است.

موفقیت یک اپ، مدیون UI و UX خواهد بود.

(بخشی از فرآیند UI)

اما توجه کنید که به هر حال، تشابهات فعالیت های UI DESIGNER ها و UX DESIGNER‌ها خیلی شبیه است و مرزهای مشترک  بسیار دارند. هر  دو، کار یکدیگر را تکمیل میکنند و موفقیت یک اپ، مدیون UI و UX خواهد بود.

از جهتی UX‌ اهمیت زیاد دارد که فیدبک کاربران از اپ شما، می تواند مسیری که در UI در نظر گرفته اید را دستخوش تغییر اساسی کند. مثلا شما در UI، از رنگ های روشن در طراحی منو ها استفاده کردید. اما طبق تجربه  کاربری به این نتیجه رسیدید که در زمان استفاده از نسخه شب (NIGHT MODE) اپلیکیشن شما توسط برخی از کاربران، نوع دیزاین محیط اپ باید دستخوش تغییر شده تا کاربری، برای طیف های مختلف مشتریان، آسان تر شود. حال تجربه  کاربری به دنبال روش های بهتری برای عرضه  محضول در حالت NIGHT MODE خواهد بود.

برای آشنایی با تفاوت UX و UI به این لینک مراجعه کنید.

حتما ببینید: همه چیز درباره تجربه کاربری (UX)

همراه گرامی

اگر شما هم خواستار سرمایه گذاری روی اپ های پردانلود و محبوب و جریان سازی هستید یا ایده طلایی دارید و به دنبال یک مجموعه تخصصی مجرب هستید، ایده نگار با تجارب موفق در طراحی و ساخت اپ های تخصصی و  استفاده از نخبه های دانشگاهی، آماده خدمت رسانی و مشاوره به کارآفرینان دیجیتال ایران است. از فرصت های سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال ایران عصر ۱۴۰۰ استفاده کنید. ۵۰  میلیون کاربر، منتظر ایده ها و طرح های طلایی فرصت آفرین و درآمد زای شما هستند.