طراحی و ساخت اپلیکیشن برای ژورنال‌های علمی و عمومی که در قالب هفته نامه، دو هفته نامه، ماهنامه،  دو ماهنامه، فصلنامه و سالنامه منتشر می شود، ابزاری برای تبلیغ و معرفی بیش‌تر نشریه به کاربران ایرانی در ۳۱ استان کشور است. بیش از ۱۰ هزار ژورنال در کشور منتشر می شود که اکثر آن ها از اپ های تحت اندروید یا IOS بی  بهره بوده و صرفا، به دنبال جذب مشتری از طریق وب سایت هستند. در حوزه اپ های  نشریات، ایران وضعیت خوبی ندارد و نمی‌توان مطالب  تکمیلی ژورنال ها را در سایت ها و اپ های آن  ها مشاهده کرد.

هزینه خرید یک نشریه امروز که در نیمه دوم سال ۹۸ هستیم، بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر خواننده بخواهد در طول یک فصل، چندین نشریه را خریداری کند، به دلیل افزایش قیمت کاغذ و هزینه  تمام شده چاپ و توزیع نشریه، گاها تا ۲ میلیون ریال باید هزینه  کند.

در حالی‌که می توان با یک پنجم این قیمت، حق اشتراک سالانه فلان نشریه را از طریق اپ دریافت کرده  و به  مطالعه محتویات نشریه بپزدارد. وقتی شما اپ یک نشریه را دانلود و نصب می کنید، امکان به اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی نشریه را در شبکه های اجتماعی و هم چنین به  اشتراک گذاری آن به دوستان و آشنایان پیدا می کنید در حالی که این فرصت و این بستر در فضای غیر دیجیتالی، فراهم  نیست.

پس، از هوشمندی سرمایه گذاران ژورنال های کاغذی است که وارد حوزه  فناوری اطلاعات و ساخت اپ شده تا بازار خود را توسعه دهند. شما به عنوان مدیرمسئول یا سردبیر یک هفته نامه یا ماهنامه فارسی زبان، می‌توانید با دنیای اپ ها، درآمد بیشتری کسب کرده و مدل های تجاری خود را توسعه دهید.

مثلا کارشناس پزشکی یا سلامت یا مشاوره که در نشریه شما، مشاوره می دهد، می تواند از طریق اپ نشریه  شما در قسمت مشاوره انلاین، با دریافت حق ویزیت از مشترکان نشریه، درآمد داشته و شما پورسانت بگیرید. یا  با انتشار ویدیو فلان کارشناس در اپ که در مجله شما می نویسد یا مشاوره تخصصی می دهد، می توانید درامد کسب کنید.

هر طور که حساب کنید، ساخت اپ برای نشریات چاپی، سودآوری آن ها را ارتقا می دهد و جامعه مخاطبانشان را نیز افزایش خواهد داد. پس سرمایه گذاری روی اپ ژورنال ها، یک سرمایه گذاری هوشمندانه به دید فاکتور سود آتی است.

گزارش امروز دیده نگار، مسئولان مجلات ایرانی سراسر کشور را با ایده های جذابی آشنا می کند. ایده هایی که محبوب مدیران مسئول نشریات، سردبیران و صاحب امتیاز نشریات بوده و می‌تواند بستر درامد زایی و تبلیغات نشریه در سراسر کشور شود. دیده نگار، با  ایده های طلایی و راهکارهای خلاقانه، اماده همکاری با مسئولان ژورنال ها در طی این مسیر فرصت آفرین است.

۱۰۰ پیشنهاد «ایده نگار» برای ساخت اپ‌ های ژورنالی

حتما بخوانید: ایده‌های طلایی برای ساخت اپلیکیشن موسیقی

چند  واقعیت مهم: جهت اطلاع ژورنال‌ها!

این یک واقعیت مهم است:

  • ۳۰ میلیون تن از کاربران ایرانی اینترنت، در اینستاگرام هستند. بستر خوبی برای معرفی ژورنال و اپ شما!
  • تعداد گوشی های موبایل، بیش از جمعیت ایران است.
  • میلیون ها نفر در ایران، گوشی هوشمند دارند.
  • اقتصاد دیجیتال در ایران، اقتصاد اول کشور در ایران عصر ۱۴۰۰ است.
  • گردش مالی تجارت الکترونیک در ایران، بزودی رقم های شگفت انگیزی را خلق می کند.
  • بیش از ۱۰۰ هزار سایت روی دامنه.ir بارگذاری شده و سال به سال به شمار سایت  های جدید فارسی، اضافه می شود.
  • هر سال، صدها استارت آپ ایرانی سقوط می کند و صدها استارت آپ متولد می  شود.
  • جامعه ایران به سمت کهنسالی پیش می رود و نیاز به دریافت اطلاعات و خدمات آنلاین محور، بیشتر می شود.
  • هزاران ژورنال در ایران منتشر می شود که اکثر آن ها اپ و سایت خوب ندارند. لذا حضور اپی ژورنال شما، یک امتیاز رقابتی (COMPETITIVE ADVANTAGE) خواهد بود تا فرصت دیده شدن بیشتر ژورنال شما در اپ استورهای داخلی و خارجی فراهم  شود.
  • هر سال به شمار مشتاقان بین المللی برای دانلود اپ های ایرانی و شناخت ایران، بیش تر می شود. اپ ژورنال شما با نسخه های غیر فارسی زبان، فرصت شکار این  مخاطبان را پیدا کرده و ظرفیت های درآمد زایی خود را افزایش می دهد.

چند  واقعیت مهم: جهت اطلاع ژورنال‌ها!

  • هزینه تمام شده چاپ مجله به دلیلی هزینه های سربار و کاغذ و توزیع، سال به سال افزایش می یابد و مجلات، گران تر در اختیار مردم قرار می گیرد. لذا نسخه اپی هر نشریه، علاوه بر این که شما و خوانندگان و مشترکان را از نسخه های چاپی گران و بی مصرف در بلند مدت، نجات می دهد، دوستدار محیط زیست بوده  و مدل تجاری شما را دگرگون می کند و درامد ها را با جذب تبلیغات اینترنتی، افزایش می دهد .
  • این که واقعیت است که شمار زیادی از ۱۵ میلیون جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور، گوشی هوشمند داشته و تشنه اطلاعات خوب در قالب اپ های ژورنالی هستند. فرقی نمی کند درباره کتاب های میکروطبقه بندی مافیای کنکور! باشد، یا اطلاعات پزشکی و ورزشی و بورس و مهاجرت و راهنمای حل مسائل درسی. این  خدمات را اپ های ژورنالی بر اساس موضوعی که کار می کند، می تواند در اختیار مخاطبانش قرار دهد.

حتما بخوانید: همه چیز دربارهUX

۳۰ دلیل برای این‌که اپ ژورنالی مورد نیاز است

علت اینکه صاحب امتیاز و سردبیران ژورنال های ایرانی  بایستی در اکو سیستم کسب  و کار ایران عصر ۱۴۰۰، به سمت تغییر استراتژی و تدوین مدل های تجاری جدید و فناورانه و نوآورانه برای بیزینس چاپی  خود روی آورند، موضوعاتی است فهرست وار در قالب ۳۰ رویکرد در ادامه اشاره می کنیم.

  • سالانه میلیون ها دلار ثروت ملی ایرانیان، صرف واردات کاغذ برای چاپ روزنامه و ژورنال می شود که پس از خرید و مطالعه خواننده، به زباله دانی انتقال و در گود های دفن زباله در کشور، خالی می شود و تقریبا هیچ سودی نه برای محیط زیست نه فرهنگ و دانش و اقتصاد ملی ندارد. اما اپ، این آلودگی را نداشته و اقتصاد ملی را تقویت می کند نه تهدید!
  • ژورنال شما در یک منطقه خاص کشور،‌در صورتی که استانی باشد، دیده می شود و ده ها استان کشور از ژورنال شما بی بهره خواهند بود. اما اپ، امکان دیده شدن ژورنال شما را برای میلیون ها مخاطب فراهم کرده و از طرفی، فرصتی است برای مشاهده مطالب و محتوای ژورنال شما  برای طیف گسترده ای از کاربران ایرانی که از نسخه چاپی،‌بی بهره و یا بی اطلاع هستند.

۳۰ دلیل برای این‌که اپ ژورنالی مورد نیاز است

(تصویر  ایندکس  سایتZAPIER.COM  )

  • امکان به اشتراک گذاری محتوای ژورنال شما در شبکه های اجتماعی فراهم می شود.
  • امکان به اشتراک گذاری محتوای ژورنال شما در کانال های نرم افزارهای پیام رسان فراهم می شود.
  • رقبای ملی،‌شما را خواهند دید و فرصت تعامل بیشتر با آن ها فراهم می شود.
  • مخاطبان و مشترکان نسخه چاپی شما افزایش می یابد.
  • میتوانید خدماتی در اپ ارائه کنید که در نسخه چاپی نیست. مثل انتشار ویدیو فلان مشاور یا نویسنده ژورنال یا به اشتراک گذاری PDF فلان قانون یا تحلیل یا هر چیزی که امکان چاپ آن در نشریه نبود.
  • هزینه چاپ را کاهش داده و از صرفه جویی در هزینه ها، برای تقویت و برندینگ اپ استفاده کنید.
  • با ایجاد اپ های تخصصی و تکمیلی فرآیند تبلیغات غیر مستقیم ژورنال و اپ ژورنال را فراهم کنید. مثل اپ های مشاوره پزشکی یا هنری یا ورزشی یا بورس و مهاجرت و غیره.
  • از شرکت ها و موسسات تولید کننده کالا و خدمات که در نشریه کاغذی شما، اگهی می دهند،‌بخواهید که در اپ حضور یافته و محصولات را در قالب فایل های ویدویی و صوتی معرفی کنند.
  • فرصت دیده شدن بهتر و بیش تر اسپانسرهای خود را فراهم می کنید.
  • دانلود نسخه پی دی اف مجله را پیش از آنکه روی کیوسک عرضه شود، در اختیار مخاطبان قرار داده و درآمد زایی کنید. برخی از روزنامه های امروز ایران، از طریق اپ و سایت خود، نسخه PDF نشریه را می فروشند.
  • در بستر اپ ژورنال خود، انواع واقسام بیزینس ها را تعریف کنید. مثل فروش با تخفیف بلیط کنسرت و سینما و مقصدهای گردشگری و موزه ها و گالر ی ها و استخرها و خرید از رستوران ها و غیره که کد RFID در فرآیند هوش مصنوعی،‌این ظرفیت را ایجاد می کند.
  • اپ ژورنال شما می تواند بستری برای معرفی صنف خاصی شود. مثلا اگر ژورنال شما، در حوزه زیبایی (BEAUTY INDUSTRY)  فعالیت دارد و مطالب زیبایی پوست و مو و بهداشت فردی را منتشر می کنید، مشاوران تغذیه، شرکت های وارد کننده و تولید کننده محصولات مراقبت پوست و مو (HEALTH CARE)، می‌توانند در قالب رپرتاژ اگهی در اپ شما تبلیغ دهند. در ژورنال کاغذی، نمی توان ویدیویی درباره کارکرد محصولات و خدمات آگهی دهنده ها مشاهده کرد. در حالی  که در اپ ، می توان ساعت ها با کارکرد یک محصول یا سرویس آشنا شده و اطلاعات تکمیلی را به صورت مشاوره آنلاین با کارشناسان مربوطه، بدست آورد. بستر فرصت آفرین این خدمات، اپ ژورنال شما خواهد بود.
  • در هر حوزه ای که ژورنال شما منتشر می شود،‌صدها هزار شخص حقیقی یا حقوقی در سراسر کشور فعال هستند که به دنبال فرصت های کاریابی واستخدام هستند. یا به دنبال جذب نیرو هستند یا دوست دارند توسط متخصصان و شرکت ها و موسسات وانجمن ها، استخدام شوند. اپ شما،‌ در بخش کاریابی، بر اساس موضوعی که فعالیت دارید، می تواند آگهی های استخدامی و جذب نیرو و منابع انسانی شرکت ها و موسسات فعال در حوزه کاری ژورنال را منتشر کرده و بابت انتشار این خدمات، درآمد زایی کند.
  • بعضی از موسسات و شرکت ها، به دنبال جذب کارآموز هستند. مخصوصا شرکت های دارویی و مهندسی مشاور و سازندگان محصولات. اپ شما، اگر در حوزه  صنعتی فعال است، از این فرصت می تواند استفاده کرده ودانشجویان و محققان را به تولید کنندگان کالا و خدمات صنعتی متصل کند. بستری خوب برای حفظ کاربران وارتباط بلند مدت با آن ها.
  • در هر حوزه ای که ژورنال شما فعال است، رابطی بین کارفرمایان و پیمانکاران و کارگران باشید. مهم نیست در صنعت زیبایی فعال هستید یا ورزش یا محیط زیست یا دارویی یا سیاسی یا حتی مد و لباس. برای این که ژورنال کاغذی شما بیش تر فروش برود، بایستی بستری مهیا کنید که فعالان صنعتی که در آن حوزه، مشغول به تولید مجله هستید، با یکدیگر آشنا شوند و سپس مشتاق به خرید مجله و کسب اشتراک و تعامل با نشریه شما شوند. این ترفند خوب را فراموش نکنید که اپ دیزاینرهایی مثل دیده نگار، این بستر فرصت آفرین را برای شما خلق می کند.
  • در هر موضوعی که نشریه شما فعال است، صدها هزار موضوع وجود دارد که روزانه توسط میلیون ها نفر، جست و جوی  اطلاعات در موتورهای جستجو صورت می گیرد.  بانک اطلاعات مقالات قابل جستجوی  اپ ژورنال شما، بایستی بتواند بخشی از مهم ترین  اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را در اختیارشان قرار دهد تا همواره اپ ژورنال شما، یک منبع تخصصی برای مشاهده اخبار و مقالات عمومی تا تخصصی در حوزه ای خاص باشد.
  • ایران،۴ میلیون دانشجو در مقطع کاردانی تا پسا دکترا در صدها رشته و هزاران موسسه و دانشگاه دولتی و خصوصی  دارد. ژورنال شما چه در حوزه  ICT  باشد. چه پزشکی و چه زیبایی و چه لایف استایل و چه مسائل سیاسی و ورزشی و هنری، دانشجویان این حوزه ها بسیار هستند و نیاز به اطلاعات تخصصی. مشاوره دانشجویی در اپ ژورنال شما بخش جذاب و پردرامد اپ خواهد بود و اپ را صرفا از یک اپ منعکس کننده نسخه اینترنتی ژورنال کاغذی، خارج  می کند. متخصصانی را استخدام کنید و در بستر اقتصاد مشارکتی، در ازای مشاوره آنلاین تخصصی به کاربران اپ، پورسانت بگیرید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره UI

۴۰ ویژگی اپ های ژورنالی

  • دانلود سریع داشته باشد.
  • کم حجم  باشد.
  • کاربر مدار باشد و بتوان رنگ و فونت و شیوه نمایش اطلاعات را به دلخواه کاربر، تغییر داد.
  • عکس های کم خجم داشته باشد.
  • امکان علامت گذاری اطلاعات مورد نظر کاربران به منظور مطالعه در آینده،‌ وجود داشته باشد.
  • صرفا نسخه اینترنتی ژورنال کاغذی نباشد. ۳۰ ویژگی فوق الذکر را در نظر داشته باشید.
  • هر نویسنده یا هر مشاوری در ژورنال کاغذی شما، دارای یک پروفایل در اپ باشد تا کاربران بتوانند با وی مشورت کنند. این یکی از روش های درآمدزایی اپ  شما خواهد بود.
  • کاربران بتوانند زیر هر  مطلب  در اپ، کامنت زده و مدیر اپ ، به پرسش های کاربران پاسخ دهد.
  • اپ ژورنالی شما بایستی کلکسیونی از REVIEW های جذاب باشد.
  • نسخه اینترنتی PDF ژورنال قابل خریدن باشد.
  • امکان نمایش در شب داشته باشد.
  • اپ ژورنال ها، متمم کسب و کار سنتی ژورنال ها است. جایگزین نیست. لذا، بایستی کاربران را به مطالعه ویژه نامه ها، ترغیب و تشویق کند.
  • قابلیت نصب و کاربری اپلیکیشن ژورنالی شما روی دستگاه های مختلف تست شود.
  • باگ های اپ ژورنالی شما بر اساس فیدبک کاربران، شناسایی و اصلاح  شود.
  • امکان ارتباط اپ با ظرفیت های گوشی هوشمند کاربران فراهم  شود تا اپ، هوشمند و با ظرفیت کارایی بالا باشد.
  • دیتابیسی از فعالان صنفی که در آن حوزه، ژورنال منتشر می شود، در اختیار کاربران قرار بگیرد.
  • مراکز علمی و آموزشی مرتبط با حوزه کاری ژورنال در اپ معرفی شود.
  • با ارسال نوتیفیکیشن هایی، کاربران اپ را در جریان اطلاعات جدید مربوط به ژورنال قرار دهد.
  • اگر ایونت ها یا کنفرانس ها یا نمایشگاهی در حوزه کاری ژورنال شما در طول ماه یا سال در فلان منطقه کشور برگزار می شود، از طریق اخبار، اطلاع رسانی شود.
  • حتی الامکان به دنبال خبرنگاران افتخاری باشید. خبرنگارانی که در  منطقه  خود،  اخبار واطلاعات جالبی را در حوزه  کاری ژورنال شما ، تهیه و ارسال می کنند و شما می توانید با انتشار گزارشات آن ها با تصویر آن ها در ژورنال، هم فرصت خرید ژورنال کاغدی را فراهم کنید هم  کاربران اپ خود را در جریان اطلاعات جالب فلان منطقه قرار دهید. یک تیر با دو نشان از طریق اپ، یعنی همین!
  • یکی از مهم ترین انتظارات از اپ ژورنالی خوب، نام خوب و فانتزی و جذاب است که برندینگ را آسان و تعیین شعارهای تبلیغاتی را تسهیل می کند. روی انتخاب نام ، مطالعه کنید.
  • لوگو اپ ژورنال شما بایستی جذاب باشد. قرار است در میان ده ها اپ دیگر روی گوشی هوشمند کاربر باشد.
  • بد نیست که اپ ژورنالی شما، ویدجت داشته باشد تا همواره کاربران در ذهن خود، به فکر ژورنال شما و خدمات اپ شما باشند.

۴۰ ویژگی اپ های ژورنالی

  • یکی از مهم ترین ویژگی اپ ژورنالی خوب، رابط کاربری خوب، ساده و جذاب است. پس UI را جدی بگیریم.
  • تجارب کاربران در استفاده از اپ ژورنالی، اهمیت دارد. به UX توجه کنید. تجربه هایی که کاربران در استفاده از اپ های رقیب دارند را بررسی  و به منظور تقویت اپ خود،‌ به کار بگیرید.
  • رقبای شما، بهترین مشاوران شما هستند. در این حوزه بکر، ایده پرداز باشید. دیده نگار، همراه شما است.
  • اینفلوئنسرها و فشن بلاگر ها و فود بلاگرها را به سمت اپ خود بیاورید. این ها در اپ شما، جذب مشتری می کنند.

حتما بخوانید: فشن بلاگر کیست؟

الگوهای خوب برای اپ های ژورنالی خوب

در سلسله مقالات دیده نگار، همیشه در گفتارهایی که به منظور تنویر افکار عمومی و خوانندگان عزیز ارائه می شود، به دنبال معرفی الگوهای موفقی هستیم  تا عزیزان علاقمند به طراحی اپ و هم چنین سرمایه گذاران محترم، با نمونه های معتبر جهانی در حوزه مورد اشاره، آشنا شوند. گاها، الگوهای الهام بخش، راهکاری برای تدوین چشم انداز و بومی سازی اپ ها و فناوری ها می شوند که ظرفیت های فرصت آفرینی  را در حوزه کسب و کار، در اختیار کارآفرینان دیجیتال قرار می دهد.

در حوزه اپ های ژورنالی،  اپل استور، گوگل پلی و مارکت های دیگر، هزاران اپ را در اختیار شما قرار می دهند که در فرآیند طراحی و ساخت اپ ژورنالی، گزینه های جذابی برای سرمایه گذاران به شمار می رود.

الگوهای خوب برای اپ های ژورنالی خوب

(محیط اپ مجله SCIENTIFIC AMAERICAN را مشاهده می کنید)

نخستین اپ ژورنالی معروف که در این گفتار دیده نگار معرفی می شود، اپلیکیشن ماهانامه معرف و پر خواننده تایم است. بیش  از یک صد مگ حجم  داشته و هزینه  اشتراک می گیرد. اپ را دانلود و از محیط و تجربه کاربری آن ایده های جذابی دریافت کنید. ببینید تایم از چه مدل هایی برای درآمدزایی این  اپ پربیننده با میلیون ها نصب فعال استفاده می کند. نسخه اپ مجله معروف TIME آمریکا در اپل استور در این لینک دانلود کنید.

تصویراز داخل اپلیکیشن مجله معروف فارین افیرز

(۳ تصویراز داخل اپلیکیشن مجله معروف فارین افیرز (foreign affairs) آمریکا که به خوبی نقش UX را مشاهده می کنید)

اگر ژورنال شما در صنعت گردشگری چاپ می شود، اپ های مربوط به ژورنال های گردشگری مشتریان زیادی دارد.  نسخه اپ مجله معروف گردشگری TRAVEL_LEISURE در این لینک در apple store در دسترس است.

اپ های مربوط به ژورنال های گردشگری مشتریان زیادی دارد

با دانلود این اپ ببینید که نسخه app یک ژورنال معروف گردشگری، چگونه از طریق این بستر، درآمد زایی داشته و مشتریان خود را افزایش  می دهد و چه طیف خدماتی ارائه می کند. صنعت گردشگری دیجیتالی ایران، صنعتی فرصت آفرین است. نشریات  گردشگری ایران، سریع تر به سمت نسخه اپی روی بیاورند.

نسخه اپ نشریات معروف فشن بازها

اگر در حوزه سبک زندگی یا مد و لباس فعال هستید، نسخه اپ نشریات معروف فشن بازها: از   INSTYLE‌تاVOGUE.  ELLE, PEOPLE را توصیه می کنیم که دانلود کنید و ایده های شایسته ای از آن دریافت کنید. اپ مجله معروف PEOPLE در این لینک در اپل استور در دسترس شما خواهد بود که شما را با کسب و کار یک ژورنال پر مشتری و پر درآمد در حوزه LIFE STYLE آشنا می کند.

طراحی و ساخت اپ های ژورنالی

حتما بخوانید: با معروف ترین ژورنال های مد و لباس جهان آشنا شویم

خواننده گرامی دیده نگار!

خوشحالیم که توانستیم شما را با ۱۰۰ موضوع مهم و جالب و فرصت آفرین در حوزه طراحی و ساخت اپ های ژورنالی و امکاناتی که در اختیار فعالان این عرصه قرار می دهد، با معرفی الگو های موفق جهانی، آشنا کنیم. اگر به عنوان دانشجوی روزنامه نگاری، حقوق و ارتباطات و سایبر ژورنالیسم این گفتار را مطالعه می کنید،‌ دیده نگار را در جریان نظرات و دیدگاه های خود قرار دهید.

اگر مسئول یک ژورنال هستید و قصد اینترنتی کردن آن از طریق یک اپ پر دانلود و محبوب دارید، با کارشناسان دیده نگار برای دریافت ایده های طلایی و برنامه ریزی برای عملی کردن آرزو های خود، از طریق بخش ارتباط با ما در تماس باشید.

ایده های طلایی و پولساز در حوزه اپ، با «دیده نگار» در دسترس خواهد بود.