چرا استارت آپ ها (START-UP) ها شکست می‌خورند؟ علت موفقیت استارت آپ ها چیست؟ چرا بسیاری از اپلیکیشن ها ظرف یکسال از گردونه رقابت خارج می شوند؟ دلایل استقبال گسترده بازار به بعضی از اپ ها چیست؟ چه حوزه‌هایی بیش‌ترین درخواست را برای طراحی و ساخت اپ دارد؟ دلایل افزایش شمار نصب فعال اپلیکیشن ها چیست؟ در این گفتار دیده نگار، تلاش می‌کنیم به داستان ظهور  و سقوط استارت آپ های موبایلی اشاره کنیم. رهیافتی که شما را با اطلاعات خوبی در حوزه طراحی و ساخت اپ موبایل آشنا کرده و درک شما را در طراحی بهینه چشم انداز سرمایه گذاری روی اپ موبایل، ارتقا می دهد.

اگر شما مخاطب گرامی، طراح این نوع محصولات دیجیتالی هستید یا قصد سرمایه گذاری در این حوزه دارید، ‌با کارشناسان دیده نگار از طریق بخش ارتباط با ما، در تعامل باشید.

دیده نگار، آماده دریافت تجارب و ایده های طلایی شما درباره دلایل عدم موفقیت برخی از محصولات داخلی و بین المللی است.

حتما بخوانید : همه چیز درباره تفاوت های UI و UX

۱۰ دلیل محبوب نبودن بسیاری از اپلیکیشن ها

اصل اول: صبور باشید

اصل اول در کسب و کار، خواه در بازار سرمایه و خواه در بازار دیجیتالی و خواه در بازار های سنتی، صبر است. هیچ موفقیتی، بدون صبر،  حاصل نشده است. هیچ  میلیاردری بدون صبر، میلیاردر نشده  است.  یکی از مهم ترین دلایل شکست شرکت‌های نوپا دیحیتالی و عدم دانلود مستمر APP ها  در بازار، عجول بودن طراحان و سرمایه گذاران این نوع محصولات کارآفرینی دیجیتالی است. چون در ۶  ماه اول یا ۱۲ ماه اول، استقبال ضعیف از محصول آن ها به عمل  آمده، بازاریابی  و برندینگ و توسعه محصول را برای سال دوم،  رها کرده  و عملا، پروژه را به نابودی میکشانند!

برای  موفقیت در کسب و کار APP، همه چیز، وقتی معنا دارد که شما، صبور باشید. هر سرمایه گذاری، نیاز به زمان دارد. فاکتور زمان در سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و کسب سود را فراموش نکنید.

نام درست برای اپلیکیشن خوب!

این یک واقعیت است که مردم،‌ همه چیز را با نام به یاد می سپرند.  ذهن ما، دوست دارد از همه چیز، تصوری مادی داشته باشد. وقتی صحبت از گل می شود، انواع و اقسام گل  های خوشبو و رنگارنگ ذر دهن شما تداعی می شود. در واقع تصاویری که در ذهن ما خلق می شوند،  کدی است که ما را در درک بهتر یک شی یا یک پدیده  یا یک رویداد یا یک کالا، آشنا می کند.

نام درست برای اپلیکیشن خوب!

(این یک  مشکل  جهانی است. همه در انتخاب نام خوب برای اپ خود، با مشکل روبرو هستند)

APP  خوب، اپی  است  که نام درست و خوبی داشته باشد تا به ذهن کاربران کمک کند تا همواره بتوانند ان را به راحتی به یاد آورده و به دیگران معرفی کنند. اسامی سخت که تلفط ثقیلی دارد یا معنی  آن برای کاربران فارسی زبان، مجهول است، گزینه های مطلوبی برای نام گذاری یک APP خوب نیست. شما اپ محبوب این روزها که SNAPP است در نظر بگیرید. نامی با ۵ کاراکتر. برداشتی از کلمه SNAP به معنی زود و تند و ناگهانی و سریع یا اپ TRIPADVISOR با بیش  از ۱۰۰ میلیون دانلود و محبوب عاشقان سفر  وگردشگری دیجیتالی که به معنی مشاور سفر است.

اسامی app های محبوب در حوزه گردشگری و سفر است

این ها، اسامی app های محبوب در حوزه گردشگری و سفر است که محبوبیت ملی  و جهانی دارد. اسم درستی برای این اپ ها انتخاب شده تا هم  تلفظ آسانی داشته باشد و به هم به خاطر سپاری آن سخت نباشد. قضیه WAZE هم همین گونه است. منظور همان WAYS (راه  ها) و مسیریابی است.

یا مثلا نام اپ محبوب این روزهای ایرانیان «دیوار»، شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟ آری! شما را به یاد دیوار می اندازد. دیوار تداعی کننده چیست؟ می‌تواند تداعی کننده جایی باشد که چند چیز را از هم  تفکیک می کند. می تواند تداعی کننده جایی باشد که شما چیزهایی را روی آن نصب یا از طریق آن آویزان می‌کنید! پس، گزینه خوبی برای اپ ثبت آگهی در حوزه های مختلف تفکیک شده است!

پس برای یک اپ خوب، نام درست انتخاب کنید. نام درست، الزاما نباید چند کاراکتر باشد. مهم این است که وقتی نام اپ شما را دیگران می شنوند، تا حدودی حدث  بزنند که قرار است اپی با چه کاربرد و چه موضوعی را دانلود کنند. بعضی  از دلایل عدم محبوبیت و معروفیت اپ های بازار این است که اسم خوبی برای BRANDING‌ ندارند و نمی‌توان از ترکیب  کلمات ، برای ساخت یک شعار  تبلیغاتی  خوب برای  آن بهره  برد.

برای نام خوب یک اپ خوب ،  باید مدت ها فکر  کرد. مطالعه کرد و ایده گرفت تا بهترین گزینه ها را انتخاب و گزینه نهایی را پیدا کرد. موضوع اپ شما، تا حدی در  انتخاب نام تاثیر گذار است. اما این نه  شرط لازم برای انتخاب نام خوب یک اپ خوب است و نه شرط کافی.

اسامی اپ هایی که در بخش سفر اپل استور

(اسامی  اپ هایی که در بخش سفر اپل  استور ارائه شده  است)

بازاریابی خوب را فراموش نکنید

بعضی از طراحان اپ  یا سرمایه گذاران  روی اپ های  موبایل، بیش  ترین هزینه را صرف ساخت اپ و استخدام منابع انسانی برای  هدایت و راهبری آن می کنند. در حالیکه این همه بازی نیست! بخشی از بازی، به قدرت شما در مارکتینگ درست اپ، ارتباط دارد. اپ مثل هر محصولی یا سرویسی، نیاز به تبلیغ و بازاریابی دارد. نیاز به کمپین های تبلیغاتی برای معرفی آن  به جامعه هدف (TARGET  MARKET) دارد.

بازاریابی خوب را فراموش نکنید

حتی غول های دنیای دیجیتال هم  در مارکتینگ اثربخش محصولاتی که روانه بازار می‌کنند، گاها به خوبی عمل نکرده و زمینه شکست محصولات، فراهم  می شود.  فرقی هم بین گوگل و یاهو و مایکروسافت نیست. با یک بررسی ساده می توان دریافت که ظرف  ۲۰  سال اخیر، چه تعداد محصولات دیجیتالی  غول های دنیای فناوری اطلاعات، با شکست مواجه شده و پیکاسا و GOOGLE ANSWERS تنها مشتی نمونه خروار است! ۱۶۷ استارت آپ شکست خورده مهم را در این گفتار  مطالعه کنید و درس بگیرید.

مارکتینگ،  یک علم است. نیاز به مهارت دارد. مهارت، آموختنی است. به کسی ارث نمی رسد. بخشی از بودجه شما برای طراحی و توسعه اپ، بایستی صرف بازاریابی حرفه ای آن شود. بازاریاب حرفه ای عصر دیجیتال، هم باید روانشناس خوبی باشد، هم جامعه شناس خوبی هم ۱۰۰ درصد کارکرد اپ و ماموریت و چشم انداز (MISSION/VISION) را بشناسد.

مهم تر از همه، یک رقیب شناس حرفه ای باشد. بازاریابی که رقبای اپ شما را نشناسد و نقاط قوت و ضعف آن ها را تشخیص ندهد، نمی‌تواند اهرم فشار علیه آن برای تبلیغ اپ شما را بدست بگیرد. برای جریان سازی موثر و بلند مدت در حوزه اپ موبایل، اصول بازاریابی دیجیتالی (DIGITALMARKETING) را فرا بگیرید. یکی از دلایل سقوط اپ ها و استارت آپ ها، همین بحث بازاریابی طوفانی و اثربخش  است.

یک اپ خوب، یک اپ جریان ساز است

این شعار را روی میز کار و دفتر  خوب نصب کنید.  اگر اپ  شما، جریان سازی نمی کند، خیلی زود حذف و فراموش می شود! این یک واقعیت تلخ است. طراحان موبایل و صاحبان استارت آپ ها و سرمایه گذاران روی ساخت اپ، از این جمله می ترسند. اپ خوب،  سایت خوب، محصول خوب، سرویس خوب، کتاب خوب، اندیشه خوب، باید جریان سازی کند. لونلی پلنت با میلیون ها نصب فعال در گوگل پلی، یکی از  اپ های جریان ساز در عرصه صنعت گردشگری است.

یک اپ خوب، یک اپ جریان ساز است

شما پربیننده ترین برنامه های تاریخ تلویزیون ایران را در نظر بگیرید. برنامه احسان علیخانی و عادل فردوسی پور بود. چرا؟ چون یک روش، یک برنامه، یک تفکر را در جامعه هدایت کرد و به این خاطر، خیلی ها را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با برنامه عجین و همراه کرد. یکی فوتبال بود و دیگری آسیب شناسی مقولات اجتماعی و فرهنگی.

برای جریان سازی، باید ایده های نوآورانه داشت و خلاقانه رفتار کرد. اپ جریان ساز، باید در میان جامعه هدف، یک موج ایجاد کند. خاصیت موج آن است که فراز و نشیب زیاد دارد. تحرک ایجاد می کند. اپ جریان ساز، بایستی مثل  یک موج، در جامعه هدف، تحرک آفرینی کند.

مثلا اگر اپ تغذیه درست کردید، بایستی در بین دانشجویان رشته تغذیه در ۳۱ استان کشور، حساسیت ایجاد کند. مشاوران حرفه ای تغذیه را به واکاوی اپ شما و نصب و بررسی آن، ترغیب کند. باید بانوان خانه دار و ورزشکاران رشته های مختلف را در حوزه های تخصصی، مشاوره داده و آن ها را با جریان تغذیه سالم برای زندگی سالم در بستر اپ شما، همراه کند. برای این جریان سازی، باید UI و UX را جدی بگیرید که در گفتارهایی در دیده نگار درباره آن توضیح دادیم.

برنامه ریزی ۳ گانه

اپ مثل سهام است. برای موفقیت آن، باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت. خاصیت هر برنامه آن است  که مکتوب است. یعنی صفر تا صد کار، در یک بازه زمانی مشخص، تعیین شده است. اگر اپ خوب می خواهید، برای توسعه آن، برنامه داشته باشید. اپ خوب را مثل یک پروژه نگاه کنید.

هر پروژه، منابع محدودی دارد که برای اهداف، تلاش حداکثری توسط عوامل دخیل، انجام می شود.  یکی از مهم  ترین  دلایل شکست استارت آپ ها و اپ ها، عدم برنامه ریزی مدون و ضعف در استخدام نیروهای برنامه  ریز و  استراتژیست است.

شکست اپ ها بخاطر محتوای بد!

استراتژی شما بایستی در سال دوم یا سال سوم متفاوت باشد تا بتوانید، جریان سازی کنید. نسخه های مختلف اپ هایی که در مارکت ها مشاهده می کنید، همه محصول برنامه ریزی طراحان اپ و سرمایه گذاران است. برنامه ریزی صحیح،  BRANDING خوب، MARKETING‌ هدفمند و MARKET SHARE پایدار را در بلند مدت به ارمغان می آورد.

شکست اپ ها بخاطر محتوای بد!

این هم  یکی از دلایل شکست استارت آپ ها و اپ ها در دنیای امروزی است. مخاطبان، تشنه اطلاعات خوب هستند. اطلاعات خوب، مثل شیرینی خوب، مثل خودرو خوب، مثل کتاب خوب،  مشتری فراوان دارد. مردم، پول اطلاعات خوب را می دهند. هر  اپی می زنید، باید محتوای خوب در اختیار مخاطب قرار دهد تا او ترغیب شود که هم:

  • خودش اپ را دانلود و مورد بهره برداری قرار دهد.
  • دیگران را به دانلود اپ شما،ترغیب وتشویق کند.

اگر به دنبال مشارکت مشتری (CUSTOMER ENGAMEGEMT) در ارتقا دانلود اپ خود هستید، بایستی رضایت مندی مشتری (CUSTOMER SATISFACTION)  را جدی بگیرید. همه این ها، با محتوای خوب، حاصل می شود. هر  اپی، حتی  اپ های مسیریاب و تاکسی یاب، نیاز به محتوای خوب دارد. یکی از المان های تشخیص اپ خوب، محتوا (CONTENT)‌است. محتوا یعنی با دانلود اپ شما، چه مشکل و دردی از مخاطب، کم می شود؟ چه داده ایی دریافت می کند که دیگران نداده اند یا کم داده اند یا ضعیف داده اند؟

اگر به دنبال مشارکت مشتری در ارتقا دانلود اپ

روی تولید محتوای خوب توسط  حرفه ای ها و کارشناسان، سرمایه گذاری کنید. اگر  به دنبال دانلود بالا و نصب فعال و جریان سازی  خوب برای  اپ موبایل خود هستید، تولید محتوای قوی و مستند و مستدل و موثق را در دستور کار قرار دهید. شما برای  این که شاهد حضور اپ خود روی صفحه گوشی  هوشمند کاربران باشید، بایستی دلایل  قانع کننده ارائه کنید تا ان ها به DOWNLOAD اپ شما،ترغیب شوند. یکیش: محتوای خوب است.

حتما بخوانید : ۱۰ ایده جذاب «دیده نگار» برای ساخت اپلیکیشن های صنعت سلامت

برنامه ریزی برای UPDATING

اپی که به  روز رسانی خوب و منظم و منسجمی نداشته باشد و این به روز رسانی، با درک ضعیفی از نیازهای مشتریان همراه شود، خیلی زود از گردونه رقابت حذف می شود. یکی از دلایل  شکست استارت آپ ها واپ ها، به ضعف مدیران و سرمایه گذاران روی به روز رسانی اپ باز میگردد.  اپ، ماشین حساب نیست که از روز اول تا اخر، فقط یک سرویس مشخص و از پیش تعیین شده را به کاربر ارائه کند و تمام!

اپ شما،‌ نباید مثل ماشین حساب، استاتیک و غیر فعال باشد. باید مدام،‌ سرویس جدید بدهد. باید مدام، مشتریان را با خدمات جدید (هر چند کوچک)، سورپرایز کند. سورپرایز های کوچک شما، گاها برگ برنده خواهد بود. مثلا مشاوره آنلاین با فلان متخصص در فلان روز هفته در اختیار کلیه کاربران! N درصد تخفیف خرید بلیط سینما و موزه و گالری و فلان محصول در فلان شهر برای کاربران اپ و خیلی مسائل دیگر.

به  روز رسانی خدمات و طراحی  اپ موبایل شما،  نیاز به برنامه دارد تا جریان ساز شود و خبرگزاری ها و کاربران، به آن توجه کنند. یادتان باشد که اپ شما در کنار ده ها هزار محصول و در ده ها CATEGORY، به نمایش در می آید و این شما نیستید که دوست دارید، یکه تاز میدان باشید! رقبا،  هم چون گرگ های باهوش، منتظر حمله به شکارهای ضعیف هستند.

شکار خوبی، برای گرگ های بازار نباشید. حتما UPDATING به کمک شما خواهد امد. . .

برای آپدیتینگ، بایستی گرگ ها بازار (رقبا) را آسیب شناسی کنید. یعنی  همان داستان SWOT NALAYSIS یا تحلیل نقاط قوت و ضعف به  منظور شناسایی فرصت ها (OPPORTUNITIES) و تهدید ها (THREADS).

یعنی چی؟

  • یعنی اپ خبری ساخته اید و فهمیدید که بهترین اپ های بازار، بخش LIVE‌ ندارند.
  • یعنی اپ خبری ساخته اید و فهمیدید که رقبا، کارشناسان تحلیل وتفسیر خب ندارند.
  • یعنی اپ مشاوره تحصیل و بورس ساخته اید و رقبای شما، مشاوره تصویری ندارند.
  • یعنی اپ آموزشی ساخته اید و رقبای شما، PDF قانونی قابل دانلود موضوعات محبوب را در اختیار کاربرانشان قرار نمی دهند.
  • یعنی اپ پزشکی ساخته اید و رقبای شما، امکان دریافت تفسیر گزارش آزمایشات و عکس های رادیولوژی را در اختیار کاربران قرار  نمی دهند.

اگر نقاط ضعف و قوت رقبا را به اشتباه تفسیر کنید، در مسیر سقوط اپ و استارت آپ خود پیش می روید.  یکی از دلایل  سقوط استارت آ پ ها و غیر فعال شدن نصب بسیاری از اپ ها، در SWOT غلط رقبا نهفته است. فقط یک کلیک بین install و UNISTALL و FOLLOW و UNFOLLOW‌ نهفته است. باور  کنید!

بودجه ناکافی، عامل شکست اپ ها

اگر  خلاق نیستید، پول خود را دور نریزید

دیده نگار،  به دنبال ایده های طلایی است. ایده های طلایی،  ماحصل ذهن خلاق و نوآور است. سرمایه گذاران روی اپ، از شتاب دهنده تا کراد فاندر ها، به دنبال ایده های ناب هستند.  ایده ناب، نیاز به مطالعه و امکان سنجی و تحلیل رقبا دارد. نیازی به فال تاروت و قهوه و استخدام موکل و این چیزها ندارد! شما کافی است، کمی متفاوت فکر کنید.  کافی است اسیر جو کنونی بازار نشده  و دنباله  رو نباشید. همین که دنباله رو نباشید،بخشی از راه طی شده است!

اگر خلاق نیستید و الگوی شما، نمونه های دم دستی بازار است، احتمالا پول خوبی برای ایده شما پرداخت نمی شود و نباید منتظر دانلود های طوفانی باشید! ذهن خلاق، نیاز  به مطالعه دارد. نیاز به خوب دیدن دارد. نیاز به خوب شنیدن دارد. نیاز به درک انتقادات دارد. باید جلو تر از زمان و مکان فکر کنید. مجبورید برای پول خوب، فکر خوب داشته باشید. ایران امروز با ۵۰  میلیون کاربر اینترنت، تشنه فکر های طلایی است. پول خوب می دهد. اپ شما، بایستی خلاقانه، دردی از از دردهای ملت را درمان کند.

مثلا: باورتان می شود که ۱۳ میلیون دانش اموز داریم و هنوز یک اپ جامعی برای آن ها و والدین آن  ها نداریم؟ باورتان می شود که ۳ میلیون دانشجو در صدها رشته و هزاران دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ۳۱ استان کشور داریم و در آستانه عصر ایران ۱۴۰۰، هنوز یک اپ به درد بخور برای پوشش نیازهای اطلاعاتی آن ها نداریم؟! جامعه مخاطبی بیش  تر از این ها می خواهید؟

پس بجنبید! . . . .

یکی  از دلایل شکست استارت آپ ها و اپ ها، در خلاق نبودن است. اپ اینستاگرام با بیش  از ۱ میلیارد نصب فعال، به یک اصل از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، وفادار ماند: خلاقیت و بس! هر سال یک سرویس جدید. هر  سال، یک امکان جدید. ما برای تعامل بهتر و نزدیک تر با دوستان و آشنایان و حتی غریبه ها در ده ها هزار کیلومتر آن طرف تر،بالاخره یک اکو سیستم خوب پیدا کردیم و بخشی از نیازهای ما بر طرف شد!

اصل حضور  در شبکه های  اجتماعی

یک  اپ، یک  رسانه است. هر  رسانه ای در عصر دیجیتال و دهکده جهانی امروز ما، بایستی در شبکه های  اجتماعی  حضور فعال داشته باشد. از شبکه های اجتماعی متنی، تا عکسی و ویدیویی، حضور شما الزامی است. باید مرتبا با تولید محتوای جذاب متنی، تصویری، ویدیویی، کارکرد اپ و ظرفیت ها و پتانسیل آن را تبلیغ کنید تا کاربران به صورت غیر مستقیم، با برند و هدف و منش و روش شما آشنا شوند.

فلان موضوع را در چند دقیقه در یک ویدیو توضیح دهید، سپس از کاربر بخواهید برای تجربه  عملی این موضوع، اپ  شما را دانلود و  نصب کند و فلان تجربه ای که در شبکه های اجتماعی توضیح دادید را درک کند. کاربران دوست دارند که مرتب به صورت غیر مستقیم، پیامی  به آن انتقال یابد. پذیرشش  برایشان راحت تر می شود. مخصوصا اگر یک سلبریتی سینما و تئاتر و وررش و سیاست،آن ها را به این کار تشویق کرده باشد.

اصل حضور در شبکه های اجتماعی برای گسترش کسب  و کار اپ باز ها و سرمایه گذاران اپ، ضروری است. فرصت آفرین و راهشگا بوده و شما را با کم ترین  هزینه، به حداکثر سود دهی می رساند. اگر چه شبکه های  اجتماعی رایگان هستند، اما شما بایستی برای حضور در این شبکه ها به منظور تبلیغ اپ خود، هزینه کنید. بخشی از بودجه سرمایه گذاری شما در طراحی اپ، بایستی صرف ایجاد کمپین ها و کانال های تبلیغاتی اپ در شبکه  های اجتماعی شود. دیده نگار،شما را در این مسیر جذاب و هیجان انگیز، یاری می کند.

بودجه ناکافی، عامل  شکست اپ ها

بودجه ای که برای طراحی  و راه اندازی و توسعه اپ اختصاص  می دهید،  باید متناسب با انتظاری باشد که از  اپ خود دارید. سرمایه گذاری ناکافی،  یکی از دلایل شکست استارت آپ ها و اپلیکیشن های موبایل است. این که چقدر بودجه نیاز  دارید،  به بیزینس پلن (BUSINESS PLAN) شما ارتباط دارد. در مراحل پیش طراحی  و تدوین استراتژی و برنامه ریزی برای طراحی اپ شما، بایستی روی مقوله بودجه بندی توجه کنید. بودجه، باید به درستی در زمان درست به  کار درست، اختصاص یابد.

به همین خاطر است که همواره  در «دیده نگار» روی این مساله تاکید داریم که اپ خوب، نیاز به بودجه خوب در قالب یک پروژه دارد. هر پروژه، نقطه شروع دارد. هر  پروژه، برنامه مکتوب دارد. هر پروژه، سازماندهی و هماهنگی و برنامه ریزی دارد. هر  پروژه، آنالیز ریسک دارد.

برای همه این المان ها،  بایستی  بودجه به درستی اختصاص یابد تا نتیجه مورد نظر، حاصل شود. پروژه  شما برای موفقیت، بایستی پول خوبی را برای تداوم ارتباط با مشتری (CRM) اختصاص دهد تا فیدبک خوبی بگیرید. فیدبک های خوب،  چراغ هایی هستند که رایگان،‌ مسیر شما (ROAD MAP) را روشن می کنند و شما را در رسیدن به مقصد، یاری می کنند.

دیده نگار، آماده ارائه مشاوره به مشتاقان سرمایه گذاری روی اپلیکیشن های پرمخاطب و پر دانلود از فاز طراحی تا اجرا و توسعه محصول است.

همین امروز با ما تماس بگیرید .